Säkrare trafikmiljö för våra pendlare
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Piteå har tidigare förskotterat insatser, bland annat till en beläggning av vägen mellan Holmträsk och Backträsk och också till omdragning av vägen förbi Sikfors, för att möjliggöra för Stenvalls Trä att expandera sin rörelse. Dessa förskott har betalats tillbaka i enlighet med Vägverkets tidsplan.
En så kallad livlina efter E4 är den enskilt effektivaste trafiksäkerhetsåtgärden vad gäller att spara liv och undvika svårare skador.
Livlina efter sträckan Bonäset-Rosvik skulle ha startat under 2006, men har av olika anledningar skjutits till 2009/2010. Detta är för lång väntan enligt min mening varför kommunen erbjudit sig att förskottera till investeringen.
Motiven är två:
1. Över 2 500 Pitebor pendlar dagligen till arbetet i Luleå. För dessa är det viktigt att få en så trafiksäker väg som möjligt. Jag anser definitivt det är värt kostnaden i form av uteblivna ränteintäkter för att möjliggöra en säkrare trafikmiljö för våra pendlare. Dessutom finns det många invånare i Rosvik och Norrfjärden som dagligen pendlar in till Piteå och som också får en ökad säkerhet, inte minst vid ett antal farliga korsningar efter sträckan.
2. För att stärka attraktionskraften hos Piteå som bostadsort för alla de som flyttar in till Fyrkantenområdet varje år. Många gånger har de ett jobb i Luleå, men söker en bättre och billigare bostadsmiljö. Då spelar vägsäkerheten stor roll vid val av bostadsort.
Det vore inte bra om Piteås norra infart blir sist i raden av sträckor som får ett mitträcke. Då är risken att många väljer bort Piteå som bostadsort.
Att förskottera Vägverket dessa pengar innebär att vi får ligga ute med pengarna i cirka 2-3 år. Därefter betalas de tillbaka, dock utan ränta. Ett sparat liv motiverar mer än väl att kommunen förskotterar dessa pengar, då det framförallt är skattebetalare i Piteå som får en bättre trafikmiljö.
Vad gäller insändarens synpunkter på Havsbadsvägen så vill jag först påpeka att även den vägen är en nationell väg som sköts av Vägverket. Piteå kommun trycker på Vägverket om insatser även där, inte minst vad avser korsningen till Haraholmen. Åtgärder på denna väg ligger ett antal år bort enligt Vägverkets planering. Skall åtgärder göras tidigare så innebär det att kommunen även där måste gå in med förskott.