Saknar vetenskaplig grund

Piteå2008-09-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det har förekommit en hel del debatt om statistik och situationen i svensk skola.
I Expressen den 17 september ger sig Lars Henric Ekstrand, professor emeritus i pedagogik, in i debatten. Han menar att den av Sveriges Radio (SR) presenterade undersökningen om det föreslagna betygssystemet helt saknar vetenskaplig grund och måste betraktas som rena fusket.
1. SR åberopar 123 professorer i utbildningsvetenskap. Det var 71 som svarade, ämnet utbildningsvetenskap existerar inte utan är ett begrepp och de flesta i undersökningen var inte professorer. Ekstrand menar att det finns 15-20 ordinarie professorer i pedagogik med full tjänst och troligtvis lika många i didaktik.
2. Bortfallet i undersökningen redovisas inte. Vilka svarade inte och varför?
3. Undersökning har ett stort bortfall. Det uppgår till 42 procent.
4. Dålig tillförlitlighet hos undersökningen. 71 av 123 svarade, vilket innebär 58 procent. Man ska räkna andelar av hela undersökningsgruppen.
5. Sättet att ställa frågor, frågorna är inte enkla och entydiga, vilket ger dålig tillförlitlighet.
Ekstrand avslutar sin artikel så här: "Jag hoppas verkligen att Sveriges Radio inte medvetet försökt förleda sin publik." Jag instämmer!
Läs mer om