Problem med kabel-tv i Piteå

Piteå2007-09-15 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 I Piteå driver Tele2Vision kabel-tv-nätet. Förra hösten digitaliserades kabelnätet och alla som ser tv via kabelnätet fick en digitalbox av Tele2Vision. Många kan säkert vittna om problemen med denna digitalisering, försenade boxar, dålig information, bildstörningar med mera.

Nu har ett annat problem uppstått, många av dessa boxar har slutat att fungera, ger ingen bild och vägrar att starta upp.

Då ska vi komma ihåg att det inte har gått ett år ännu sedan boxarna skickades ut.



Tele2Visions största kund i Piteå, nämligen Pitebo, har slutit avtal med Tele2Vision och slussar ut problemet på hyresgästerna.

Dessa får själva ringa Tele2Visions kundtjänst och förklara problemen, det hela blir ju inte bättre av att kundtjänsten hos Tele2Vision verkar vara underbemannad, väntetider på mer än 30 minuter förekommer.

Så vitt jag vet har inte den enskilda hyresgästen slutit avtal med Tele2Vision utan Pitebo. Att det går till på detta sätt vet jag eftersom jag har släktingar och bekanta som hyr av Pitebo. Dessutom har många hyresgäster svårt att förklara fel på teknisk apparatur och att prova sig fram vad felet är.

Vi kan ta ett annat exempel, hyresgästen får fel på sin spis, ska hyresgästen då själv ringa Nelab? Hyresgästen får fel på sitt avlopp, ska hyresgästen då ringa till IVAB? Svaret är som de flesta vet nej på båda frågorna. Ni på Pitebo måste sätta press på Tele2Vision så att det fungerar bra för era hyresgäster.



Varför har inte ni på Pitebo ett lager av digitalboxar som hyresgästerna kan få på en gång och inte vänta flera veckor på en ny box när den gamla slutar att fungera?

Att ni felanmäler till Tele2Vision varje vecka och att hanteringen av digitalboxar går via er, är det för mycket begärt?

Om dessutom hyresgästen är utan tv-kanaler en lång tid måste väl hyran reduceras eller hur?

Kom samtidigt ihåg att ett Tele2Visions nät i Piteå utan avtal med Pitebo innebär med stor säkerhet att Tele2Vision får svårt att få lönsamhet i Piteå. Pitebo är deras största kund, därför borde ni ha mycket att säga till om.

Samtidigt har ni tvingat alla hyresgäster att ha Tele2Vision som leverantör, inga andra alternativ finns, utbudet av boxar är obefintligt, inga boxar finns med hårddisk och inspelningsmöjlighet. Vad säger ansvariga på Pitebo?

Läs mer om