Placera resecentrumet vid Nolia

Piteå2007-02-16 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Måste säga att jag är förvånad över det envisa stöd som "alternativ Lomtjärn" tycks få bland allmänheten (ofta kallad "folket" i insändarspalterna) när det gäller placeringen av ett resecentrum för Norrbotniabanan. Visst kan det förefalla bekvämt att dra järnvägen vid E4. Men det verkar som att man blundar för nackdelarna.

Man tycks vilja skyffla undan järnvägen till en plats där den gör minst "besvär" men glömmer samtidigt att tänka på nyttan av järnvägen i ett större perspektiv och var resecentrumet gör störst nytta.



Jag tillhör själv det så kallade "folket" men efter att ha studerat hur de olika alternativen för resecentrats placering är tänkta att se ut har jag på egen hand kommit fram till att ett resecentrum vid Nolia måste vara det bästa valet. Det ligger nära centrum men ändå i ett relativt oexploaterat område.

Det når i stort sett lika många människor och arbetsplatser som alternativen vid Timmerleden (ett område som redan nu är för trångt). De stora fria ytorna ger goda möjligheter att samordna resecentrumet med en bussterminal inklusive bussgods. Det finns även gott utrymme för bilparkeringar.



Platsen ligger strategiskt nära Musikhögskolan/Acusticum och Noliaområdet. En dragning av järnvägen över Pitholmen gör det också möjligt att placera en godsbangård på Pitholmsheden.

Ett resecentrum vid E4 har däremot flera nackdelar, inte minst att det skulle ligga vid sidan om all annan verksamhet i staden. Resecentrumet är alltså tänkt att ligga inklämt mellan den nuvarande järnvägen och Timmerleden med Norrbotniabanan dragen på broar och en uppfylld vall för att komma i samma höjd som E4. Utan tvekan skulle det kännas märkligt att som tågresenär ankomma till Piteå på denna perifera plats.

Bland allmänheten skulle platsen nås i princip endast av bilister även om det skulle anläggas anslutande gång- och cykelvägar. Åka buss? Inte så lätt som det verkar.

Alla som busspendlar inser att det blir svårt att ordna en attraktiv busstrafik som samtidigt kan betjäna ett resecentrum i periferin, en stadskärna i centrum och byar där folk bor. Många långa bussturer och bussbyten blir det för pendlaren på morgonen.

Läs mer om