PiteEnergi skickar inte iväg elrapporten i tid

Piteå2006-10-23 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Våren 2005 fick vi ett meddelande från PiteEnergi att vår elmätare skulle bytas ut, detta föranlett av ett riksdagsbeslut och en lagändring som säger att kunden ska slippa preliminärdebitering av elförbrukningen eftersom det kan orsaka olägenheter för kunden och ibland ge överraskande slutfakturor.

Vi skulle få exakt förbrukning på varje faktura.



Vår elmätare byttes ut den11 april 2005, men i dag 1,5 år senare blir vi fortfarande preliminärdebiterade.

Visserligen har vi en annan el-leverantör än PiteEnergi men det är nästan otroligt att det inte fungerar ändå.

Mätaren läses av automatiskt den sista i varje månad, vår elfaktura kommer i mitten på- följande månad, ofta senare än mitten.

I dag när det bara behövs några knapptryckningar på datorn och sändningstiden tar bara någon sekund så får PiteEnergi ändå inte iväg rapporten till vår elleverantör innan deras fakturering.

Alltså blir vi fortfarande preliminärdebiterade trots att det strider mot lagen.

Läs mer om