Påtvingad historieundervisning

Piteå2007-11-02 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Utbildningsminister Jan Björklund vill göra historia obligatoriskt för alla gymnasieelever. Praktiskt inriktade elever tvingas därmed lägga än mer tid på teori som vare sig intresserar dem eller ökar deras chanser att få jobb.

Därmed minskas även den tid som går till deras specialområden. I regeringens förslag till ny gymnasieskola kompletteras teoretiska program med yrkes- eller lärlingsutbildningar.



För elever som främst är duktiga inom praktiska områden innebär detta ökad studiemotivation och en bättre utbildning inom deras specialområden. Obligatorisk historieundervisning vore att undergräva denna positiva utveckling.

Det stämmer att historiestudier är viktiga. Forskningen inom området skulle dock bli tämligen lidande om universitetets elektriker saknade de kunskaper som krävs för en fungerande elförsörjningen. Duktiga undersköterskor, bilmekaniker eller svetsare är en förutsättning för ett välfungerande samhälle. Om de även lärt sig att diskutera trettioåriga kriget kan det vara positivt men knappast om det skett på bekostnad av yrkeskunskaperna.

Evelina Lorentzon

Viceordförande för

Fria Moderata Studentförbundet
Läs mer om