Nonchalant bemötande

En överhettning med rökutveckling som följd där kablar kortsluts och elkomponenter förstörs kan inte betecknas som en brand, skriver Arne Pettersson.

En överhettning med rökutveckling som följd där kablar kortsluts och elkomponenter förstörs kan inte betecknas som en brand, skriver Arne Pettersson.

Foto: Joakim StŒhl / SvD / SCANPIX

Piteå2008-05-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För många herrans år sedan var Folksam ute och tabbade sig riktigt ordentligt. Det var i alla fall ett ordentligt misstag som gav eko i pressen. Är det dags nu att jobba sig ner till den nivån?
Nu till saken. På grund av en brand i min bil, som inte var en brand enligt ert sätt att se på saken, har ni visat ett kundbemötande som man inte förväntar sig i ett stort försäkringsbolag.

I slutet på januari skrev jag en insändare till Piteå-Tidningen, som publicerades en månad senare. Kan du gissa varför? Jo, Folksam bevärdigade sig inte ens med att besvara något som i deras ögon antagligen var att betrakta som en skitsak. På Folksam spränger man minsann inga blodkärl.
Så till nästa bravad. Hur kan man i lönndom smyga in en brand under en maskinförsäkring utan att meddela kunden att nu har du inget skydd mot brand, för bilen är äldre än åtta år. I försäkringsbrevet finns en post brand, grundsjälvrisk 1 500 kronor. Hur ser den branden ut? Nu kommer väl den heliga glömskan in i bilden. En hel del oseriösa företag har tydligen satt i system att glömma vissa saker som genererar intäkter.

När sedan någon kund påpekar förhållandet så smörar man med ursäkter, åberopar den mänskliga faktorn, samt ligger halvvägs nere på knä och bedyrar att det här måste vi naturligtvis rätta till. Att glömma är en mänsklig rättighet, som inte får ifrågasättas.
Rent statistiskt så börjar den här glömskan som totalt sett ger klirr i kassan ha smugit sig in i affärslivet. Om två av tio klagar och får rätt, så är resten vinst. Det är väl aldrig så att ni glömt att informera era kunder om förhållandet brand och maskinförsäkring? Eller finns informationen undangömt i tre stycken A4-sidor finstilt textmassa.
Något förstasidesstoff kan det definitivt inte ha varit.
Den nonchalans som Folksams medarbetare visat i det här ärendet är rent kränkande. (Jag ska tydligen stå med mössan i hand och vara väldigt glad att ni överhuvudtaget vill befatta er med ärendet.)

Jag är beredd att gå hur långt som helst för att belysa era affärsmetoder. Man kan kalla den för uttröttningsmetoden, för de flesta ger antagligen upp. Jag har namn på alla som varit inblandade i det här ärendet.
Det här har nu gått så långt att det finns ingen återvändo. Folksams nonchalanta kundbemötande ska upp på bordet, fram i ljuset.
Det finns säkert många av kunderna ute på bygden som inte har en aning om att de är oförsäkrade. Med förhoppning att det inte tar ytterligare månader innan detta brev besvaras
Läs mer om