NextJet kan inte nonchalera problemen

Rikstrafiken borde snarast träffa parterna, även styrelsen för  Arvidsjaurs flygplats, för att få flyget att fungera som det ska, anser insändarskribenten. (Arkivbild)

Rikstrafiken borde snarast träffa parterna, även styrelsen för Arvidsjaurs flygplats, för att få flyget att fungera som det ska, anser insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund

Piteå2009-03-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Rikstrafikens upphandlingar med nytt flyg på Arvidsjaurslinjen NextJet från oktober 2008 har blivit ett misslyckande igen. Har de glömt den dyrköpta läxan från 2003 med de danska bolaget DAT?

Det är beklagligt att Arvidsjaursflyget slutar fungera när ett nytt bolag tar över efter Skyways, då blir det stora förseningar och strul.
10-15 minuter är väl godtagbart men två till tre timmar då blir det oacceptabelt. Vissa turer ställs in av tekniska orsaker eller personalbrist.
Det händer ibland att passagerarna måste bokas om till Vilhelminaflyget, därifrån med buss till Arvidsjaur.
Det blir en tredjedel av resan på landsväg cirka 20 mil. Så är det med reguljärflyget i norr. Här gäller det att vi kommer och går då det passar, precis som godstågen. Här tillämpar flygbolaget också vad som kallas för flextider.

De förstår ju alla att resenärerna blir irriterade över detta strul. Flygplatsen tappar ju ett stort antal passagerare, där av många från biltestföretagen och andra näringar från orten. Negativ reklam det är inte bra för flyget här. Flygbolaget NextJet kan inte nonchalera problemen. Rikstrafiken borde snarast träffa parterna, även styrelsen för Arvidsjaurs flygplats, för att få flyget att fungera som det ska, det är viktigt.


PT har gett Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur, möjlighet att besvara insändaren. Svar har dock inte inkommit inom utsatt tid.
Insändarred.
Läs mer om