Klokt med järnvägen i centrum

Piteå2006-05-29 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Järnvägen är genom sin princip, stålhjulets mycket låga friktion mot ett spår av stål det transportsätt som har överlägsen transportekonomi. Energisnålheten i kombination med den mycket höga säkerheten har därför lett till omfattande järnvägsnät i de flesta länder. Ett färskt resultat av den klokheten har nu, som alla vet, lett till att Norrbotniabanan projekteras från Umeå upp längs norra norrlandskusten där många människor, företag och industrier finns.

Vad gäller Botniabanan, som skall ta vid söderut och gå kustnära mellan Umeå och Kramfors, pågår byggandet för fullt sedan några år. Banorna skall möjliggöra konkurrens på ett kostnads- och miljöeffektivt sätt om företagens godstransporter och för människornas resande skall de, komfort- och tidsmässigt, starkt kunna konkurrera med flyget, åtminstone på medellånga distanser.

Så till frågan om järnvägen skall läggas genom centrum av städerna. Naturligtvis med de utrymmeskrävande fraktterminalerna på andra lämpliga platser. Det anses uppenbarligen att det är mycket rationellt och klokt att välja centrumläge ur resandesynpunkt. För det har man överallt i olika länder gjort i mer än hundra år.

Centrumläge skänker nästan något magiskt över järnvägen, men främst är det rationellt förstås. Se på ovan nämnda Botniabanan. I Örnsköldsvik gav man sig den på att den skulle dras genom absoluta centrum, trots stora kostnader med tunnel, båge över E4 och flyttning av villor och hoppbacke. I Skellefteå är centrumläge aktuellt - det blir så säger man. I Umeå är det givet.

Järnvägens villkor blir naturligtvis alltid bättre med större resande- och fraktpotential. Där människorna och företagen i huvudsak finns nära. Den allmänna tillväxtens villkor blir bättre. En god cirkel uppstår vilket alltid är en av utvecklingens främsta krafter.

Läs mer om