Inget av alternativen är bra
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu är planeringen igång, med många olika ideer. Den största nöten att knäcka är väl sträckningen genom Piteå centrala delar.
EN GANSKA otydlig bild över stadskärnan är presenterad i PT. Två alternativ är där utmarkerade. Inget av dessa är väl realistiska.
Nolialternativet över norra fjärden är placerat över det grönområde där nyss bostadsbebyggelse inte var önskvärd. På grund av att ett par fotbollsplaner skulle förstöras. I övrigt ett hinder för en livlig fritidsbåttrafik samt i omedelbar närhet av det område som under flera år varit utställningsområde för den välkända Noliamässan.
ALTERNATIVET omkring södra fjärden är i stort sett lika svårbegripligt. I dag en hårt trafikerad Timmerled.
Lastbilarna som fraktar flis mellan Lövholmens sågverk och Kappa pappersbruk måste passera järnvägskorsningarna tre gånger varje enkelresa. Vart någonstans kommer då Norrbottniabanan att byggas inom detta område?
Hur skall störande buller åtgärdas om tågsätt med farter uppemot 200 km per timme tilllåts under dygnets alla timmar?
Den omtalade passagerartrafiken blir nog en mindre del av trafikunderlaget. Det är ju i första hand gods som skall fraktas.
DEN IDÉ om bansträckningen som det inte har pratats så högt om är att lägga spåren med ungefär samma sträckning genom kommunen som den E4 har. Lägg stationen vid Lomtjärn. Det blir ett större område med möjlighet till utbyggnad om det skulle behövas. Men ändå nära till både centrum och Öjebyn. Troligen en smidig anslutning till den nuvarande Piteåbanan.
Jag hoppas ändå att planlösningen ordnas så vi får detta banbygge utfört.