Ibland uppfattas bemötandet fel
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ersättning från a-kassan betalas ut till den som uppfyller villkoren för försäkringen. Arbetsförmedlingens uppdrag som tillsynsmyndighet till a-kassan är att agera så att alla försäkringstagare känner sig trygga i vad som gäller. Även trygga i att alla försäkringstagare behandlas lika. Det skulle sannolikt upplevas negativt och otryggt om vi behandlade våra kunder olika.
Ett grundläggande villkor i a-kasseförsäkringen är att man är oförhindrad att ta arbete och ett sätt att visa det är att besöka Arbetsförmedlingen på avtalade tider.
Är man förhindrad att besöka oss på grund av sjuka barn så är det inte arbetslöshetsersättningen som ska finansiera tiden man vårdar barnet. Man uppfyller då heller inte villkoret om att kunna ta ledigt arbete.
Därför hänvisar våra handläggare till rätt myndighet för rätt ersättning och avanmäler personen hos a-kassan, tills dess denne besöker Arbetsförmedlingen och enkelt gör en så kallad påanmälan till a-kassan.
Arbetsförmedlarens roll i sammanhanget är att se till att allt detta fungerar och det är inget som kan väljas bort att göra. I det aktuella fallet skriver Maria att det vore enkelt att med en knapptryckning boka en tid senare samma dag. För att nyttja skattemedlen effektivt finns sällan lediga tider med så kort varsel, varje arbetstimme är ju en kostnad för skattebetalarna.
Jag hoppas att ovanstående ger en annan bild än att vi vill ställa till det för människor. Vi vill tvärtom se till att alla som har rätt till ersättning får den och från rätt myndighet.