Nu går de ut med ett krav om finansiering för byggande av en bro mellan Umeå och Vasa som viktigaste projekt för Norrland!
Det göder kritikerna i södra landet med än mer negativa myter mot satsningar i norr.
I en av Stockholms gratistidningars ledare stod det bland annat "Hur ska de ha det i norr? Ska de ha både 20 miljarder kronor till en bro där det inte ens är gods och resande som finansierar en liten båt, samt en olönsam Norrbottensjärnväg för liknande belopp? Nog är det skäl att ifrågasätta hur våra skattemiljarder bäst används."
Umeåetablissemangets välsmorda kravapparat och lobbyverksamhet, gör nu ett direkt sabotage mot Norrbottniabanan. Att driva detta gigantiska brobygge nu, när det är tillräckligt tungt få pengar till en snabbjärnväg är förödande.
Och att ens jämföra projektens betydelse är lika korkat som tillfället. En järnväg som knyter ihop de fem nordligaste kuststäderna med övriga landet är helt rätt i tiden både för miljön, de långa avståndena, den tunga godstransporten och för snabba säkra kommunikationer även i Norrland.
Trafiken mellan Umeå och Vasa däremot fyller inte ens en liten färja med bilar och passagerare i dag och måste ha stora stöd sedan taxfree-handeln upphörde. Behovet av fast förbindelse i dag över Kvarken är så litet att det måste vara hundratals projekt där 20 miljarder kronor ger mer.
Norrbottens län och kommuner tillsammans med Skellefteå måste ta bladet från mun och lägga fram de sakliga förhållandena.
Har staten kunnat stå för banan till Umeå liksom gigantiska summor för tunnlar i Halland och Stockholm vore det ett hån om den inte stod för ett så motiverat projekt som Norrbottniabanan med tanke på hur mycket denna del av landet genererar till staten.
Så låt inte spektakulära egoprojekt av självupptagna kommuner med storhetsnoja få hindra denna satsning.