Hur kan man vara för kreativ?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dessutom har Piteå konsertorganistutbildning på mycket hög nivå med två professorer i orgel och kyrkomusik.
Studio Acusticums stora konsertsal invigdes nyligen efter år av förberedelser till glädje för musiklivet i Piteå. För kyrkomusiken är kyrkan den givna lokalen.
Här har kyrkan i Piteå ett stort ansvar. Resurser behövs för utveckling, där inte organisten ensam kan bära ansvaret, utan ett framsynt kyrkoråd är en nödvändighet.
Med detta som bakgrund kan jag inte annat än känna bestörtning över konflikten mellan organisten Kerstin Baldwin och kyrkorådet i Piteå - och hur den har skötts.
Ett citat i PT om Kerstin Baldwin "- för duktig, drivande och kreativ för den här församlingen"!
Det är verkligen att undervärdera oss som gått till kyrkans konserter med förväntan och glädje över kvalitet och omväxling - vilket Kerstin Baldwin haft det stora ansvaret för och förvaltat med största professionalism.
Självklart skall Piteå kyrka ha en cembalo för framförande av äldre musik och en motettkör för kvalificerad interpretation av både äldre, nyare och vår tids körmusik.
Dessutom behövs naturligtvis resurser för att engagera andra instrumentalister, till gästbesök och till musik i genrer speciellt riktade mot yngre kyrkobesökare.
Jag hoppas att kyrkorådet och alla medarbetare i kyrkan i framtiden kan känna sig stolta och glada när kyrkomusikern - och andra medarbetare - "syns i PT" och är duktiga, drivande och kreativa till glädje för oss församlingsbor och för kyrkomusikutbildningen i Piteå.
Fackrepresentanten Inger Lundgren avslutade sitt viktiga inlägg i PT med orden "nu kan jag inte tiga still längre" - och inte heller jag!