Handläggarna ska stötta och coacha
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar 1:
Inskrivning i jobb- och utvecklingsgarantin är en aktiv programinsats i syfte att främja återgång till arbete.
Inom ramen för vårt uppdrag och våra arbetsmarknadspolitiska program utgår man från att den enskilde så snart som möjligt ska kunna återgå till ett arbete någonstans i Sverige.
Detta innebär att anvisningstiden i samband med en arbetsmarknadspolitisk insats är helt och hållet anpassat utifrån den sökandes behov av programaktiviteter.
Svar 2:
Arbetsförmedlingen har förståelse för att den som är arbetslös och uppbär a-kassa eller aktivitetsstöd kan ha en ekonomisk ansträngd situation.
Men detta får inte innebära att arbetsförmedlingen inte genomför sitt uppdrag, i syfte att stötta den enskilde i dennes sökande efter arbete.
Svar 3:
Arbetsförmedlingens handläggare ska i samverkan med den sökande upprätta dokumenterad framåtsyftande planering och handlingsplan för återgång till arbete. I ovannämnda arbete ska handläggaren stötta och coacha den sökande. Vid enstaka tillfällen kan dock uppfattningen mellan handläggaren och den enskilde skilja sig om var jobben finns, vilken kompetens som krävs för ett visst jobb, vad som är ett lämpligt arbete med mera och då ingår det i arbetsförmedlingens uppgifter att anvisa lämpligt arbete, utbildning med mera.
Men även underrätta a-kassan då frågetecken finns om den sökande uppfyller villkoren i försäkringen.