Goda råd för snöskoter på fruset vatten
Många gånger så utgör de isbelagda vattendragen den bästa färdvägen men inte alltid den säkraste. Den vanligaste olycksorsaken med snöskoter är körning genom is och de flesta som omkommer i snöskoterolyckor drunknar, skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)
Foto: Bertil Sundkvist
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Många gånger så utgör de isbelagda vattendragen den bästa färdvägen men inte alltid den säkraste.
Den vanligaste olycksorsaken med snöskoter är körning genom is och de flesta som omkommer i snöskoterolyckor drunknar.
Kom ihåg att all färd på is sker på egen risk! Utmärkta leder visar var isen normalt sett är säkrast men utgör ingen garanti för att den håller. Snöskotern har både hög fart och stor viktfördelande yta, därför kräver den tjockare is än vad som behövs för en skidåkare.
Motorljud och vibrationer gör dessutom att föraren inte hör isens varningssignaler. Du kan därför komma långt ut på svag is innan den brister.
Innan du ger dig ut:
Planera färdvägen, lyssna gärna på ortsbefolkningen om du är osäker.
Undvik att köra på okända vattendrag.
Undvik mörkerkörning, på ej utmärkta isleder.
Kom ihåg att tidigare "säkra" överfarter kan försämras, speciellt vid reglerade vattendrag.
Kör aldrig ensam och håll ut avstånden mellan snöskotrarna.
Låt långlina (cirka 30 meter) med flöte löpa efter snöskotern vid färd på is. Det kan vara räddningen.
Ha lyset på även dagtid.
Ha hjälm och reservkläder med.
Isdubbar skall självklart sitta runt halsen, inte ligga i verktygslådan. Ta med flythjälp, (räddningsväst med krage) och räddningslina.