Frihetsrevolution eller tvångströja?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Låt oss säga att jag skulle vilja ha 100 kronor per timme för detta arbete så har det ett värde på 500 kronor. Det är mer än jag tjänat på att välja en billigare leverantör. Nätavgift, leveranssäkerhet och skatt påverkas inte genom valet. Låt oss säga att 2 miljoner hushåll årligen lägger ner lika mycket tid som jag och vill ha 100 kronor per timme.
Då utför dessa hushåll ett arbete åt marknaden värt en miljard kronor. Vi utsätts för ständiga krav på "fria val" och därmed mer eller mindre omöjliga analysarbete som ett bra kundval kräver. När det gäller pensionernas PPM-val finns 700 fonder att välja mellan. Vi ska också välja privat pensionssparande, försäkringslösningar för liv, olycksfall, hus, bil och resor med mera.
Ständigt hör leverantörer av fast telefoni, mobiltelefoni och bredband av sig och hävdar att just de har de bästa och billigaste lösningarna.
Skulle man vara en perfekt kund borde man gratisarbeta åtskilliga timmar varje månad åt marknaden bara för att regelbundet göra jämförelser och välja. Många känner stress och oro för att de trots allt valt fel leverantör i olika sammanhang.
Frihetsrevolutionen vidgas nu alltmer för utbildning, vård och omsorg. Barn, sjuka och behövande gamla förutsätts göra djupanalyser och jämföra sko-
lor, lärare, sjukhus, kliniker, läkare och annan personal. Väljer man fel får man skylla sig själv och göra ett nytt val. Kan man inte välja själv får man ta hjälp.
I den borgerliga tankevärlden uppstår frihetsrevolutionen bara om man har möjlighet att välja privata alternativ. Val mellan olika offentliga utförare räknas inte som fritt. Detta sägs trots att 53 procent av svenska folket enligt SIFO säger nej till att vinstdrivande företag ska sköta verksamheter inom utbildning, vård, omsorg och grundläggande service. Bara 32 procent säger ja.
Vare sig man är sjuk, gammal, senil, förståndshandikappad eller helt enkelt ointresserad av krämarverksamhet ska alla övertygas att bli kunder på en marknad och själva ta ansvar för att valen blir rätt.
Men man bör vara stark och frisk för att bli en effektiv kund i detta system. De som älskar krämarsamhället tycks vilja lägga ner mycket gratisarbete på sina val. För andra kan de ständiga kraven på att välja bli en tvångströja.