Förstör inte vår stad

Foto: SCANPIX

Piteå2008-11-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varför törs inte de styrande genomföra en folkomröstning? Det torde finnas en stor kunskap och omdöme bland befolkningen, inte bara i kommunfullmäktige.
I en stor fråga borde det vara självklart med folkomröstning. Eller är det prestige? Och varför är inte det västra alternativet framlagt lika tydligt som det östra "felaktiga" genom centrala staden?
Troligtvis kommer jag inte att få uppleva misstaget (det dröjer så länge innan verkställigheten sker).
Ännu en gång tycker politiker i ledarställning och vissa nämndsordförande att Piteå under deras ledning ska förstöras, precis som placeringen av nuvarande Kappa en gång blev.

Hur kan de kritisera det beslutet och samtidigt förordna en ännu större förstörelse, östra delen. Jag tillsammans med ett andra boende efter denna dragningen finner ingenting som på något sätt stöder det alternativet.
Bland annat: 1. Kostnader. Bron över älven vid Pitsundet blir ju enormt mycket dyrare än att "dra banan" på plan mark. Skattepengar ska väl användas på billigaste och bästa sätt.
2. Störande ljud, trängsel och förfulning av södra hamnens vattenområde. Redan idag är ju innerstan så hopträngd att ytterligare ökning är helt förkastligt och likaså ljudnivån på Timmerleden bör definitivt inte ökas, vilket givetvis blir resultatet.

Miljö- och byggnadsnämndens ordförande tyckte att det var bara några boende som skulle beröras.
Räknas Pitebos fastigheter så långt ifrån, så de som bor där blir inte störda? Hur många av dessa är hörda i planerna? Vad blir följden med omlastning av gods och fortsatt transport till alla mottagare.
Buller, miljöförstörningar, trängsel efter redan trånga trafikleder. Ytor för parkering rymmer troligtvis inte för den mängd som beräknas.
Man pratar om gångavstånd. Hur många kilometer är gångavstånd? Hur många kommer att färdas gående från inlandet, Öjebyn, Bergsviken, Roknäs, Lillpite, Norrfjärden och centrala delar av Piteå? De flesta åker förmodligen bil.

Med påstigning efter den andra dragningen vid Lomtjärn, kan transporter ske med "gula" bussar och kanske det dröjer så länge innan verkligheten med banan är klar, att det finns med största säkerhet minibussar i eldrift. Bra miljö är väl inte bara munväder!
Dessa miljöfordon skulle kunna avgå från många stadsdelar av centrala Piteå.
Exempelvis Torget/Byxtorget, Skuthamn/Munksund, Svartudden, Klubbgärdet, Norra Pitholm, Djupviken, Bergsviken, Öjebyn med flera. Både kommunalrådet och miljö- och byggnadsnämndens ordförande talar om miljö. Visa i handling. Förstör inte vår stad med fel beslut.
Läs mer om