Flexibilitet och spjutspetsar

Piteå2009-03-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är mycket bra att Piteå kommun har framställt lönekriterier inom Piteå kommun. Det ger en samlad bild av kompetensen och kunskapen inom yrkesgrupperna. Dessutom en bra förutsättning för samtliga anställda inför kommande lönesamtal. Det jag vill lyfta fram och se med reflektion på är begreppet flexibilitet och ordet spjutspetsar.
I många år inom både kommunal och privat sektor har flexibilitet sett som en förutsättning för den sökande att kunna få ett arbete och att lyckas inom sitt yrke. Det är en god egenskap men det får inte gå för långt med flexibiliteten. Alla behöver en ram för hur mycket man kan sträcka sig. Den är ytterst viktig att diskutera och markera, annars blir människor osäkra. Det krävs att både högsta ledning, mellanchefer och ända ner på fältet tar sitt ansvar.

För att stärka yrkesrollen/yrkesstoltheten och dess professionalism. Det skrivs i Svenska Dagbladet om flexibilitet hur det kan utarma både enskilda personer och verksamheter.
Det är kanske dags att diskutera och höja begreppet rutiner. Rutiner för barnen är bland annat den avgörande utvecklingen "Rutiner är bra för självkänslan, förutsägbarhet hjälper barn att knyta an till vuxna. Rutiner hjälper oss att få ordning på sinnesintrycken. Om det hela tiden sker stora förändringar får barnet inte ro och tid att utveckla sin fantasi och andra förmågor", menar May Nilsson som är socionom och legitimerad psykoterapeut på Erica stiftelsen (artikel i Svenska Dagbladet den 1 februari). Personal behöver också rutiner, lugn och ro för att utveckla sitt arbete.
Denna kommun och många chefer, rektorer har en förkärlek till att just deras område ska bli en spjutspets. Vad är då spjutspetsar? En anställd i detta fall en förskollärare/lärare som har nära samarbete med företag, organisationer, myndigheter och utbildningsväsendet.
Direkt kommer då frågan hur nära då och hur ofta? Som det verkar så mycket som möjligt att utåt göra reklam för verksamheten.
Då undrar jag är det meningen att det är det som gäller för att kunna få den högsta lönen inom kommunen? Är det dit man ska sikta som förskollärare/lärare. Jag trodde det var att bedriva hög pedagogisk barnomsorg/skolundervisning.
Hur ska den personal som vill arbeta närmast med barnen någonsin kunna komma till rättvisa i dessa lönesamtal, om spjutspetsar är det högsta målkriteriet för att få den högsta lönen?
Läs mer om