Får det gå till så här?

Vem bär ansvaret för att det inte är en rättssäker handläggning i enskilda ärenden, undrar insändarskribenten.

Vem bär ansvaret för att det inte är en rättssäker handläggning i enskilda ärenden, undrar insändarskribenten.

Foto: Hasse Holmberg

Piteå2008-08-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har varit i kontakt med Försäkringskassan i Norrbotten, Västerbotten samt Skåne. Detta i jakten på min "sjukförsäkringsakt" som enligt lag ska finnas när man har haft ett ärende hos Försäkringskassan.
Döm om min förvåning när ingen kan lämna korrekta upplysningar och ingenstans finns mina papper/datainscanningar komplett tillgängliga, utan de är spridda lite varstans i landet.

Försäkringskassans personal medger utan omsvep att det inte är en säker handläggning av ärenden i dag eftersom myndigheten är utspridd och handlingar kan hamna lite här och där.
Jag känner till en kvinna som bad att få ut sin akt från Försäkringskassan. Hon begärde detta från tre olika handläggare och fick tre olika uppsättningar, där det saknades väsentlig fakta kring hennes sjukpenningärende.

Jag ställer nu en öppen fråga till Försäkringskassans huvudkontor i Stockholm och jag vill ha svar på insändarsidan: Får det gå till så här? Vem bär ansvaret för att det inte är en rättssäker handläggning i enskilda ärenden? Hur får man upprättelse när beslut fattas på felaktiga grunder, där inte en komplett akt har funnits tillgänglig?
Läs mer om