Falsk marknadsföring

Piteå2007-10-18 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Piteå, Norrbottens Riviera omsluten av 530 kilometer havsstränder, och ett fantastiskt foto på ett helt öppet hav så långt ögat kan nå, möter mig när jag går in på Piteå kommuns nya hemsida.



Är det ett skämt, med de planer som kommunledningen har med att förstöra en av världens vackraste skärgårdar, med ett gigantiskt industriområde med vindkraftverk ute i skärgården.



Borde man kanske köra med en ärlig marknadsföring och kanske marknadsföra sig som kommunen som är avfallsanläggning för sådant kommuner i södra Sverige inte vill ha.

Bygga vindkraftindustri här och transportera strömmen där behovet finns söderut är ingen bra lösning. Och sedan försvara sig med att malmen och skogen också går söderut.



Skillnaden med skogen och malmen är den att den genererat arbetstillfällen under hundratals år, till skillnad mot vad vindkraften kommer att göra.

Möjligtvis står betongfundamenten kvar i skärgården tills landhöjningen nått ut till dessa. Nä, Piteå kommun byt ut bilden på hemsidan mot en bild på gropen vid Cementgjuteriet i Öjebyn det skulle passa kommunens visioner bättre.

NJL
Läs mer om