Extra plogsväng stjälper knappast budgeten
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att snön måste slungas upp på lastbilar köper jag, men för den skull borde ändå plogning av gatan kunna ske dessförinnan.
Sundsgatan är fyrfilig mellan Västergatan och cirkulationsplatsen vid Trädgårdsgatan, så det finns gott om plats att ploga snön mot mittsträngen (dock inte upp på) i bägge färdriktningarna.
Visst, gatan blir något smalare därvidlag, men eftersom gatan avsmalnas, dels i östlig riktning vid Trädgårdsgatan, dels i västlig riktning vid Olof Palmes gata, väljer en majoritet av trafikanterna ändå att köra i det vänstra körfältet i båda riktningarna.
Dessutom kan den minnesgode komma ihåg att de vänstra körfälten av gatan för ett par år sedan på prov fungerade som snöupplag hela vintern.
Min slutsats är med andra ord att en snösträng kan, utan större inskränkningar på framkomligheten, ligga kvar till dess att snön slungas upp på lastbil för bortforsling.
Att sedan kommunens trafikplanerare konstruerat en bussterminal (Knuten) mitt i gatan och utan möjlighet att ploga snön åt sidan där är anmärkningsvärt med tanke på att det är vinter och snö nära nog halva året.
Min kritik av snöröjningen på Sundsgatan riktar sig inte mot de professionella snöröjare som kommunen anlitar, utan kritiken riktas mot den organisation de är satta att arbeta under. Snöröjarna lyder ju bara order, utgår jag ifrån.
Jag håller helt med Lars Hägglund i påståendet att en högre kvalitet på snöröjningen kräver tillskott i budget och att detta måste beslutas "högre upp" i kommunen.
Däremot är jag tveksam till att en extra plogsväng på Sundsgatan mellan Västergatan och Svartuddsvägen skulle stjälpa budgeten, speciellt en vinter som denna då kung Bore varit mycket sparsam med snön.