Europaväg 45 måste få bättre standard
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det betyder att vägen skall ha en bra standard och stor framkomlighet. Det betyder i sin tur att politikerna får fortsätta och kämpa för att minimera antalet utfarter med mera längs vägen och därmed kunna minska antalet hastighetsbegränsningar.
Det kan inte vara acceptabelt att stora tunga, långa långtradare med dålig acceleration tilllåts korsa en Europaväg och hindra trafiken i båda riktningarna exempelvis ett par kilometer norr om Arvidsjaur. Det måste Vägverket och kommunen sätta stopp för. Europavägen har prio ett.
Politiker och övriga ansvariga måste se till att det snarast blir dubbla heldragna linjer vid denna och liknande utfarter - eller att utfarten grävs av med hänsyn till säkerheten - vilket i sin tur betyder att berörda industrier får ordna med egna "ofarliga" anslutningsvägar. När ledning och anställda får tänka över detta kommer de att inse att det är den bästa lösningen.
De otaliga gårdsutfarterna i byarna längs europavägen måste stängas - undantagsfall för enstaka gårdar där utfarten finns längs en lång raksträcka med god sikt. I avvaktan på att omfartsvägar byggs förbi exempelvis Avaviken och Auktsjaur måste lokaltrafiken ledas längs bygator till enstaka påkörningsfiler. Vägen bör även breddas för att rymma avkörningsfiler där det finns behov (till exempel Vittjåkkskorsningen).
I annat fall är det bara en Europaväg på papperet. Om Europaväg 45 visar sig hålla en dålig standard, ja då sprids ryktet snabbt och inlandet förlorar sina förväntade turister.