Det stora sveket

Vi som är tvungna att inneha och bruka bil vet kostnadsökningarna för inköp, bränsle, service och reparationer, skriver Ove Barkinge.

Vi som är tvungna att inneha och bruka bil vet kostnadsökningarna för inköp, bränsle, service och reparationer, skriver Ove Barkinge.

Foto: Fredrik Persson

Piteå2008-05-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bensin- och dieselpriset skjuter i höjden. Makthavarna applåderar eftersom det ger ökade intäkter till staten, åtminstone initialt men med bitter eftersmak.
Allt mer av människors pengar går till att transportera sig. Mindre blir över till konsumtion av varor och tjänster. Det innebär färre kunder, färre företag och färre anställda.

Milavdraget respektive den skattebefriade milersättningen täcker inte kostnaderna.
Alliansen, främst moderater och kristdemokrater lovade i valrörelsen 2006 sänkta bilkostnader och ingen höjning av skatt på bränsle. Resultatet blev det motsatta.
Milavdraget på 18,50 kronor (50 öres höjning from 1 januari 2008) är alldeles för lågt. Det täcker ej kostnaderna.

Höjningen med blygsamma 50 öre kompenserar ej för skatt på trafikförsäkringen. Skatten kostar cirka 50 öre per mil.
Förutsätter cirka 1 500 mils körning årligen, i annat fall ger 50 öringen ej kostnadstäckning för skatt på trafikförsäkring.
Milavdraget har ej följt kostnadsutvecklingen.
Vi som är tvungna att inneha och bruka bil vet kostnadsökningarna för inköp, bränsle, service och reparationer. Bilar är så konstruerade att bilägaren skall ej kunna utföra service eller reparation själv vilket var möjligt på bilar för 20-30 år sedan.

Även service måste utföras av auktoriserad verkstad. Annars lyser servicelampan ilsket rött.
Bilen är ett krav för anställning eller eget företagande. Många arbetsgivare kräver tillgång till egen bil att använda i tjänsten. Bil är en förutsättning för att erhålla många arbeten.
Milersättningen/milavdrag bör snarast höjas till 36 kronor milen. Jämför med exempelvis England som har 32 kronor milen.

England har dock ej vårt bistra arktiska klimat med behov av samt lag på vinterdäck. Dessutom drar bilar mycket mer bränsle i kall väderlek.
En modernisering av den ålderdomliga svenska bilparken skulle gå snabbare om bilisterna kompenserades för sina bilkostnader.
Resultatet av nu gällande skattefria bilersättning är att arbetstagare subventionerar sin arbetsgivare med "bilbidrag". Väntar med intresse regeringens åtgärder för bilisterna som också är arbetare.
Regeringen säger sig värna om arbetarna och vara den nya arbetarregeringen samt i allehanda sammanhang företräda "arbetslinjen".
Läs mer om