Det finns seriösa företag som konverterar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi kan upplysa honom om att det finns minst ett seriöst företag i Sverige som arbetat enträget med konvertering i över tio år. Detta påbörjades i en tid när de svenska bilfabrikanterna fnyste på näsan åt etanol som drivmedel.
Man kan utan att överdriva påstå att detta företag besitter längre erfarenhet av etanolmotorer och konvertering än vad både Volvo och Saab har. Att det är svårt men inte omöjligt har detta företag bevisat.
Nej, Gidenlöw det kommer inte stå Volvo på de flesta konverterade bilar utan en blandning av Volvo, Saab, Opel, VW, Audi, Cadillac, Chevrolet med flera. Att etanol är mer aggressivt är en myt.
Motståndarna förväxlar etanol "gärna" med metanol och bilfabrikanterna är inte sena att sprida dessa rykten. Man vill hellre sälja nya FFV bilar.
Projekt som drivits av ett välkänt konverteringsföretag sedan 1997 visar snarare tvärt om. Projektbilar har rullat 27 000 mil utan minsta problem.
Regelverket den 1 juli har därför ej heller krävt några förändringar på exempelvis utbyte av komponenter i bränslesystemet.
Ännu ett faktafel angående garantierna: Det står i lagskrivningen tydligt och klart att konverteraren övertar ansvaret med bland annat den lagstadgade avgasgarantier.
Dessutom kommer bilarna bli miljöklassade och få vissa av de förmåner som nya har.
Dock ej någon premie vilket i och för sig är helt obegripligt eftersom de miljömässigt blir minst lika bra som nya miljöbilar.
Definitivt bättre än de "miljöklassade bilar" (är lika med bränslesnåla) som fortfarande enbart kan gå på fossilt bränsle.