Den svenska välfärden

Piteå2006-08-12 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 För någon tid sedan intervjuade Åke Ortmark i tv 8 en tidigare, numera pensionerad, medarbetare hos Svenska Arbetsgivareförening. Personen ifråga tillhörde toppskiktet och uppgav oförbehållsamt taktik och upplägg av den långtidskampanj som skulle föra högerkrafterna till regeringsmakten.

Bakom ideerna stod marknadsliberala ekonomer från USA. Arbetsgivareföreningen, nuvarande Svenskt Näringsliv, skulle se till att högern, nuvarande moderater, aldrig skulle sakna pengar till offensiva propagandakampanjer riktade mot vänsterkrafterna i Sverige. Socialdemokraterna skulle störtas från samhällsinflytande för gott. Beslutet togs runt år 1970. Det planerades och genomfördes enligt följande: 1970-talet ägnades åt propaganda och information mot skolungdom. På 1980-talet genomfördes en medveten liberal satsning riktad mot eftergymnasial ungdom, 20-åringar. 1990-talet kallades skördetidens årtionde. 2000-talet skulle bli borgarpartiernas segertid.

Under intervjun nämndes att starka, mycket förmögna personer, satsade stora summor i kampanjen vars syfte var att bekämpa socialdemokraterna och andra vänsterkrafter. Den som till äventyrs tror att Reinfeldt står ensam eller ens moderata partiet står ensamt bakom "det nya arbetarpartiet" är förd bakom ljuset. Reinfeldt är bara rätt man att föra fram ett muntligt budskap som så klart skiljer sig från moderaternas och deras stödgruppers praktiska handlande. Syftet är att rasera den svenska välfärden, ett långsiktigt arbete som pågått i mer än 30 år.

Läs mer om