Dålig marknadsföring på Coop Forum
Alla barn fick möjlighet att träffa Coops jultomte. Insändarskribenten tycker att Coop Forum ska fundera över hur de marknadsför sig.
Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alla barn (upp till 12 år) fick möjlighet att lämna sin önskelista som det sedan skulle bli dragning på. Du kunde få din önskan uppfylld av Coops egen jultomte.
Jag och min familj besökte Coop på skyltsöndagen och min son Tobias, 8 år, skrev sin önskelista och lämnade i jultomtens låda. Vi fick veta att det skulle bli dragning och att man kunde vinna något av det man önskat sig.
Onsdag den 3 december blev min son uppringd från Coop-butiken i Piteå och fick veta att han hade vunnit på sin önskelista. Han blev eld och lågor, jublande glad. Han hade fått veta att han kunde komma och hämta sin önskevinst. Genast skulle vi ge oss iväg till Coop. Han hade vunnit en målvaktsutrustning. Det var det enda han skrivit på sin önskelista.
På väg till butiken sa jag åt honom att han inte skulle bli besviken om det inte var en sådan målvaktsutrustning han önskat sig eller om det var ett presentkort så han skulle kunna köpa den själv. Väl framme vid Coop gick vi till kundtjänst och jag förklarade att min son blivit uppringd och vunnit på sin önskelista.
Döm om Tobias förvåning och besvikelse då butiksbiträdet kommer med ett fyrkantigt paket - innehållande en bok. Jag förklarade att det kanske var något missförstånd, men hon var säker på att det var rätt, det stod ju Tobias på julklappen.
Jag frågade om det inte var så att barnen skulle vinna det som de hade skrivit på önskelistan, hon undrade då vad Tobias skrivit och jag berättade att det var en målvaktsutrustning han önskat sig. Butiksbiträdet frågade om han inte skrivit något mer och jag berättade att han bara haft en enda önskan. Butiksbiträdet kunde inte förklara varför han fått en bok men hon höll med om att "vinsten" skulle vara från önskelistan.
Jag vill att ni i fortsättningen skall tänka er för och fundera över hur ni marknadsför er, i synnerhet när er marknadsföring riktar sig till barn.
Min son var både ledsen och besviken och skulle ni ha upplevt hans lyckorus och sedan sett hur det förvandlades till ilska och besvikelse så skulle ni inte ha några betänkligheter med att åtminstone förklara för honom hur detta kunde inträffa. Ser fram mot att höra av er!