Byarna drabbas mest

Liksom tidigare är det byarna och dess befolkning som drabbas i första hand av nedlagda busslinjer, skriver Allan Eichwurzel. (Arkivbild)

Liksom tidigare är det byarna och dess befolkning som drabbas i första hand av nedlagda busslinjer, skriver Allan Eichwurzel. (Arkivbild)

Foto: Lisa Ekberg

Piteå2009-04-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Länstrafikens styrelse väljer i år som tidigare år att lösa problematiken på enklaste sättet. Liksom tidigare är det byarna och dess befolkning som drabbas i första hand av nedlagda busslinjer. Busstrafiken är hårt bunden till skolornas läsår och elevernas transporter till och från skolorna. Några andra hänsyn verkar man inte ta när det gäller personer som nyttjar bussen för sina arbetsresor eller sjukresor morgon och kväll. Indragningarna drabbar denna grupp resande särskilt hårt, eftersom många saknar transportmöjligheter med annat än bussen.
Vi har tidigare kritiserat trafikplaneringen för stelbenthet när det gäller planeringen av körtider och tidtabeller. Byaforums styrelse anser att fler och bättre kundkontakter skall tas för att verkligen hitta rätt gångtid för de olika linjernas avgångstider. Det går inte att år efter år hänvisa till att nu slutar läsåret, då behöver ingen bussen längre och så drar man in turerna utan hänsyn till andra boende. Trots att vi lever inom samma kommun är behovet mellan byarna väldigt olika, detta har man inte tagit hänsyn till i planeringen.
Länstrafiken har heller inte visat vad man verkligen gjort för att ägarna skall öka sitt ekonomiska ansvar för att driva busstrafiken. Enligt uppgifter har anslagen inte ökat de senaste fyra åren. Här har kommunen och landstinget ett stort ansvar för den uppkomna situationen, genom sitt hanterande av infrastrukturen som en andrahandsfråga med lågt politiskt värde. Frågan är, om styrelsen har lagt sig platt för landstingets och kommunernas argument för att inte ge mer pengar. Eller har man verkligen försökt hitta goda argument för att få anslagen uppskriva, när kostnaderna ökat för driften, i allt snabbare takt.
Piteå Byaforum kräver att Länstrafiken går ut offentligt och redovisar vilka problem man har med planering och ekonomi. Samt hur man långsiktigt vill lösa problematiken kring landsbygdstrafiken. Inte som det varit de senaste åren då man hjälpligt försökt lappa ihop trafiken under året och hoppats att ingen skall reagera negativt på den bristande insikten av behoven.
Piteå Byaforum anser också att det är oerhört viktigt att kommunerna tar sitt ansvar inte bara i ägarfrågan, utan även lever upp till sitt ansvar för att kommunikationerna med mera fungerar för de medborgare som valt att bo ute på landsbygden. Där bussförbindelserna är en viktig del, inte minst i det sociala skyddsnätet
Läs mer om