Brister med landstingets sjukresor

Piteå2008-02-08 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Under året 2007 har jag varit till Öjebyns vårdcentral var och varannan vecka för behandling och åkt med sjukbil. Ditresan har alltid stämt tidsmässigt, men inte hemresan. En gång kom aldrig den beställda bilen.

Jag skulle åka klockan 14.15. Bilen skulle komma klockan 16.00, bara det var lång väntan, ingen bil kom. Klockan 16.45 gick jag till receptionen och de ringde, jo den var på gång.

Klockan 17.10 hade fortfarande ingen bil kommit och Apotekets personal ringde, jo den var på gång. Klockan 17.00 stänger hela huset och där står jag utanför. En ung man kom för sent till Apoteket och han var vänlig och skjutsade mig hem till Sjulnäs. Bilen som skulle hämta mig hade kommit klockan 18.15. Nästa tillfälle skulle bli 30 minuters väntetid, som blev 45 minuter, ingen bil kom och det blev en ny påringning. Det var en felmarkering i tidsanmälan och jag fick vänta ytterligare 40 minuter. Nog kan man väl få gå i taket.



Nästa föreställning börjar i Sunderbyn den 10 januari. Jag var på undersökning inför en liten operation. Åkte tidigt och tiden stämde med beställningen av bil. Jag blev klar till lunch och beställde bil för hemfärd. Väntetiden blev två timmar.

Till saken hör att samåkning bör gälla och resultatet av den förordningen blev en resa till Klöverträsk innan färden hemåt började. Det tog två timmar innan jag var hemma.

Alltså fyra timmar från beställningen till att jag mycket trött var hemma igen efter en lång dag. Ingen skugga ska falla på chaufförerna, de är alltid vänliga och trevliga och bilarna är alltid rena och varma.

Felet måste läggas på bokningscentralen där det tydligen är brister i att planera bokningstider och läsa vägkartor i samåkningsförfarandet. Jag undrar om samma erbarmliga förfarande händer andra eller är det jag som piper till då jag börjar bli tveksam om att beställa sjukbil. Jag har inte åkt färdigt än.

Läs mer om