Bothniabanan försenas på grund av dyrt politiskt misslyckande

Piteå2007-08-04 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Jag blir mer och mer besviken över att det blivit helt tyst kring byggandet av Norrbotniabanan delen Skellefteå-Piteå. En bekräftelse på detta fick jag 2 april under rubriken - Norrbotniabanan försenas. Prisutvecklingen är den främsta orsaken. På ren svenska, pengarna är slut. Ekvationen går helt enkelt inte ihop. Peter Roslund verkade inte våga förklara sig. Man hade ju lovat.



Förra regeringen lämnade tydliga spår efter sig, spår som förskräcker. Roslund känner säkert till den bakomliggande orsaken till problemet, nämligen den olycksaliga tunneln genom Hallandsåsen, där kostnaderna har mångfaldigats jämfört med den ursprungliga kalkylen. Ansvariga: Björn Rosengren, Banverket och Skanska.

Försummelser, misstag och felaktiga handlingar är några av orsakerna till problemen med tunnelbygget. Det hela är ett dyrt politiskt misslyckande och ett exempel på när politik och demokratiskt beslutsfattande är som sämst.



Vad beträffar Norrbotniabanan, så förvånar det mig att Norrbottens riksdagsmän inte har gjort gemensam sak för att åtminstone manifestera sin uppfattning, istället för att var och en gick ut och talade i egen sak.

Avslutningsvis måste jag bemöta Kristina Zakrissons debattinlägg i Norrbottens-Kuriren den 14 juli, där hon skriver - "För Norrbotniabanans del kan vi nu bara hoppas på en valseger 2010 för att den ska förverkligas". Oaktat de faktiska omständigheterna, så väljer du att skylla på alliansen. Känner du så stort förtroende för din företrädare, Björn Rosengren, och hans förmåga och kunskap att genomföra projektet? Önskedrömma kan du Kristina Zakrisson, men realistiskt tänkande saknar du.

Läs mer om