Attityden till skolan måste förändras
Svenska elevers resultat fortsätter att sjunka i matematik och naturvetenskap. Nu behövs en rad skolreformer för att vända trenden, anser Åke Forslund.
Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I den stora internationella TIMSS-mätningen från 2007 visar det sig att svenska elevers prestanda har sjunkit kraftigt. Sedan 1995 har andelen högpresterande elever sjunkit kraftigt, samtidigt ökar andelen lågpresterande elever.
Undersökningen bekräftar den bild som folkpartiet har av svensk skola, att utvecklingen har varit och fortfarande är på väg åt fel håll.
Ledande pedagoger och vänsterpolitiker har påstått att så inte är fallet utan i stället kritiserat folkpartiet för att vi har svartmålat den svenska skolan.
Nu behövs en rad skolreformer för att vända trenden, många är redan på gång; Nytt betygssystem, nya läroplaner, ny lärarutbildning, tidigare nationella prov, statlig skolinspektion och fler speciallärare är några av de reformer som nu genomförs.
Skolan är en av de viktigaste institutioner som vi har i samhället. Vi måste också uppgradera läraryrket så att dessa får en bättre status i samhället.
Den nya lärarutbildningen som nu planeras är ett steg i den riktningen. Lärarna gör ett jättejobb! Jag tror inte försämringen beror på dem. Det är attityden till skolan som måste förändras. En attityd som har skapats av de tidigare makthavarna att skolan ska enbart vara en förvaringsplats.