Ansvarstagande hos miljöbilsägare

Piteå2007-01-12 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Under rubriken "Snikna miljöbilsägare" kritiseras miljöbilister för att inte fullt ut tanka etanol, utifrån att försäljningen av E85 har gått ner drygt 20 procent de senaste månaderna.

Nedgången beror mycket riktigt på att det i dagsläget lönar sig för etanolbilsägaren att köra på bensin.

Och visst har miljöbilsägaren ett ansvar att tanka rätt - det är ju först då man minskar sin miljöbelastning och gör rätt för de förmåner man får i form av gratis parkering, lägre skatt och reducerat förmånsvärde.

Men minskningen på 20 procent innebär ju också att 80 procent av miljöbilisterna fortsatt tankar etanol trots att det är något dyrare.

Jämför det med de 5-10 procent som faktiskt handlar krav-mjölken i butiken, så blir det tydligt att de allra flesta miljöbilsägarna menar allvar med sitt åtagande.

 

Bakom minskningen på 20 procent döljer sig också ett stort antal bilister som av ekonomiska skäl tankat sina äldre bensinbilar med E85, men omedelbart slutade med det när det inte var lönt.

Denna minskning är inget att beklaga, eftersom bilarna inte var gjorda för etanol - men den betyder att etanolbilsägarnas minskning är mindre än den omedelbart verkar, inte större som påstås.

Alla etanolbilar ska gå på etanol, och regeringen har ansvaret att se till att det inte smärtar i plånboken att ta miljö- och klimatansvar.

Förra regeringen införde tull på utomeuropeisk, klimateffektiv etanol, i syfte att skydda den framväxande svenska etanolproduktionen.

Resultatet blev istället att all etanol blev så dyr att många tankar bensin.

Nya regeringen bör skyndsamt ta bort tullen - det är upp och nedvända världen att det finns tull på förnybara bränslen från tredje världens demokratier, men inte på fossila bränslen från mellanösterns diktaturer.



Regeringen bör också överväga om inte E85 borde placeras i lägsta momsklass, där kollektivtrafiken är i dag, istället för att som i dag ligga i högsta.

Också kommuner kan bidra till att öka andelen miljöbilar som tankas "rätt".

Ge inte gratis parkering eller andra förmåner utan motprestation - den som gynnas ska också kunna visa upp att hon eller han i huvudsak kör på det förnybara bränslet.

De allra flesta av landets gröna bilister gör rätt för sig, men de ekonomiska styrmedlen måste underlätta den övergång vi alla vet behövs - inte försvåra den.

Läs mer om