Aggressiv marknadsföring
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tål det, jag är van att se mitt namn tryckt i en tidning. Men jag tänker på gamla människor och förståndshandikappade.
På människor som aldrig har sett sitt namn tryckt i en tidning.På dem som tar illa vid sig eller påverkas starkt av att personligt bli uppmanad att följa dessa råd.
På tolv ställen ser jag mitt namn. Ibland bara förnamnet, både förnamn och efternamn och på vissa ställen även med min adress. Uppmaning är att jag ska läsa och att jag ska köpa lotter. Det står på första sidan med fet stil "Ditt postnummer kan vinna 41,6 miljoner kronor - hur mycket får du Lena Vikberg. Se till att du har en betald lott, annars riskerar du att få titta på om dina grannar tar hem miljonerna i nästa GrannYra!" Aningen hotliknande text. "Skulle kännas rätt snopet, eller hur?"
Upplevelsen blir att jag både ska vara med i granngemenskapen och dessutom står det att jag har chansen att bli riktigt rik, samtidigt som jag bidrar till en bättre framtid för oss alla genom att stödja ett antal uppräknade organisationer.
Oavsett om jag vinner eller ej så vinner alltid dessa förmånstagare.
Min kunskap om begreppet förmånstagare är att om jag avlider och har tecknat efterlevandeskydd för nära anhöriga så får de min försäkring eller pension. Jag önskar att dessa organisationer skulle ta avstånd från denna oetiska marknadsföring. Står de för att de är förmånstagare till mig om jag köper en lott?
Jag förstår att jag inte är ensam om att få annonstidningen. Men mitt ansvar mot mina medmänniskor är att protestera. Hoppas att fler gör det också.