Gäller högerregeln på Olof Palmes gata?

TRAFIKREGLER. Korsningen Noliagatan och Olof Palmes gata. "Praxis har främst blivit att de allra flesta som kommer ut från Noliagatan tillämpar högerregeln trots att gång- och cykelbana korsas och bara kör ut på Olof Palmes gata." skriver LG i sin insändare och undrar vad som egentligen gäller.

TRAFIKREGLER. Korsningen Noliagatan och Olof Palmes gata. "Praxis har främst blivit att de allra flesta som kommer ut från Noliagatan tillämpar högerregeln trots att gång- och cykelbana korsas och bara kör ut på Olof Palmes gata." skriver LG i sin insändare och undrar vad som egentligen gäller.

Foto: Gunnar Westergren

INSÄNDARE / SVAR DIREKT2017-02-10 15:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det här kan man läsa på flera ställen när det gäller trafikregler: ”Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du korsar en gång- eller cykelbana”. När man kör från Noliagatan ut på Olof Palmes gata, korsar man en gång- och cykelbana, alltså ska inte högerregeln gälla där. Lika förhållanden är om man kommer efter Djupviksgatan och ska ut på Olof Palmes gata, man korsar en gång-och cykelbana, högerregeln gäller inte. Däremot gäller högerregeln i alla andra korsningar efter Olof Palmes gata. Praxis har främst blivit att de allra flesta som kommer ut från Noliagatan tillämpar högerregeln trots att gång- och cykelbana korsas och bara kör ut på Olof Palmes gata.

Vad säger sakkunniga; polis, kommunen, trafikskolor och hur tolkar försäkringsbolagen reglerna i denna korsning, vem orsakar olyckan om det blir en krock?

LG

”Du har rätt om korsningen”

SVAR DIREKT

Svar från: Polisen i samråd med Piteå kommun.

Det är en väldigt intressant frågeställning som insändarskribenten tar upp, som dock inte är helt enkel att ge ett rakt svar på. Jag inleder med att först försöka beskriva polisens uppdrag och åtgärder då en trafikolycka inträffat och då vi beordras till platsen.

Då vi anländer till en olycksplats är mycket ofta överspelat, vår primära uppgift är alltid att i första hand ta hand om skadade, i samverkan, eller i väntan på annan blåljuspersonal (ambulans, räddningstjänst) anländer.

Då detta är åtgärdat ska vi utreda ifall någon brustit i ansvarsfrågan och avgöra om någon ska rapporteras för trafikbrott.

Detta kan ändå i vissa fall leda till att vi och inblandat försäkringsbolag kommer fram till olika saker gällande vem av de inblandade trafikanterna som är vållande till olyckan. Det kan tyckas märkligt då vi har en Trafiklagstiftning som reglerar men som alla andra lagar så kan de tolkas olika vilket kan medföra olika utfall.

Det är såklart olyckligt då detta händer därför brukar vi (polisen) generellt rapportera endast i det fall där vi gör bedömningen att skuldfrågan är tydlig mellan de inblandade parterna eller då båda uppenbart brustit i trafiklagshänseende.

Med detta sagt så återkommer vi till insändarskribentens fundering kring utfarts och högerregeln vid de aktuella korsningarna längs Olof Palmes gata och i synnerhet den vid Noliagatan där insändarskribenten upplever att de flesta bilister tillämpar högerregeln.

Vi har samspråkat med Kjell Norberg trafikingenjör vid Piteå kommun och han anser att korsningen Olof Palmes gata/Noliagatan är en genomgående gång- och cykelbana. Detta innebär att fordon som kommer längs med Noliagatan har väjningsplikt mot alla som färdas längs gång- och cykelbanan samt i den annalkande korsningen med Olof Palmes gata. Med andra ord så är insändarskribenten helt rätt ute kring regelverket i denna korsning.

Undertecknad från polisen sida har inte någon avvikande uppfattning om hur den aktuella korsningen ska hanteras. Det är dock olyckligt om detta inte delas av den stora massan då vi riskerar olyckor och i värsta fall olyckor med personskador på grund av att trafikanter tror sig äga företräde.

Det kan också vara väldigt svårt i det väglag som råder denna tid med tjock snö/is som bekläder vägbanan att kunna urskilja eventuella upphöjningar som definierar om utfartsregeln är den som ska tillämpas.

Från polisens sida kan vi dock göra ett klargörande och det är att oavsett vad för trafikregel eller skyltning som råder på platsen så är A och O ändå att samspela och söka ögonkontakt med sina medtrafikanter, de är den enskilt bästa garanten för att undvika olyckor vid korsningar.

Till sist vill jag göra ett förtydligande gällande gång och cykelbana, förenklat så kan man säga att en gång och cykelväg ska vara upphöjd för att utfartsregeln ska gälla. Det betyder att vi som trafikant inte kan hävda utfartsregeln så fort vi har ett uppmärkt övergångsställ eller cykelväg innan en korsning, utan där är grunden högerregeln.

Jag hoppas insändarskribenten och övriga läsare fått en något klarare bild över polisen och även kommunens inställning till rådande trafikregler vid denna typ korsningar där skyltar inte vägleder oss.

Johan Westbom

Yttre befäl vid polisen i Piteå

Läs mer om