För det första: Det är regeringen och inte Trafikverket som beslutat att Norrbotniabanan ska byggas. Trafikverket har av regeringen fått i uppdrag att projektera och bygga banan. Inget annat. Det är inte upp till Trafikverket att ta beslut om att avstå byggnation.
För det andra: Det är Piteå kommun som via sitt planmonopol väljer att godkänna eller neka Trafikverket viss dragning av banan över kommunens mark. Eftersom banan är en statlig infrastruktursatsning är det dock regeringen som har avgörande om kommunen nekar viss dragning. För att gå emot kommunens beslut måste emellertid regeringen då hävda att viss dragning är av riksintresse. Regeringen måste alltså hävda att det i det aktuella fallet är ett riksintresse att dra järnvägen genom centrala Piteå istället för en alternativ dragning. Annars gäller kommunens beslut.
För det tredje: I Sverige är inga folkomröstningar beslutande. I de allra flesta fall i både allmänna och kommunala folkomröstningar har det beslutats i överensstämmelse med majoritetsutfallet om röstdeltagandet varit stort.
Om man är orolig för den lokala utvecklingen i Piteå borde man i första hand oroa sig för försök att lägga ner Musikhögskolan istället för att oroa sig över den kommande folkomröstningen i järnvägsfrågan. Att ett förändrat beslut i järnvägsfrågan sannolikt kräver en annan politisk majoritet i kommunfullmäktige är en annan diskussion.