Värdelösa medlems- erbjudanden stör

Se upp med medlemserbjudanden och de motprestationer som krävs. Det är ofta en dålig affär, konstaterar skribenten. (Arkivbild)

Se upp med medlemserbjudanden och de motprestationer som krävs. Det är ofta en dålig affär, konstaterar skribenten. (Arkivbild)

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2019-09-04 11:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För rätt många år sedan blev det populärt att teckna sig som medlem i olika butiker, med medlemskapet följde ett plastkort som skulle ge förmånliga erbjudanden till den som var en trogen kund.

Kortet registrerades vid varje köp och visst, man fick då och då skapliga erbjudanden. Men vad hände sedan?

Numera sätter butikerna upp höga summor som man ska handla för för att få ta del av något erbjudande. "Köp för 350 kronor och få 20 procent rabatt" eller "Köp för 500 kronor eller 800 kronor och få 20 procent rabatt", lockar de.

En matbutik i staden har till och med satt summan 2 500 kronor som man ska handla för under en tre veckorsperiod för att man då ska få 75 kronor tillbaka. Det är svindlande 3 procent för det köpet.

Jag säger bara, se upp vad olika erbjudande är värda! Och vad som krävs som motprestation.

Det är numera alltid krav att man ska handla mera, man får inte något förmånligt erbjudande för det man redan har handlat, utan nu är kravet att man ska handla mera.

Till och med Apoteket har sådana krav på sina produkter.

Med andra ord, helt värdelösa erbjudanden. Inte går man iväg och handlar när man inte behöver något bara för att få 20 procent rabatt.

Läs mer om