Den dåliga vägstandarden spelar också stor roll för olycksstatistiken. Åker efter denna väg ganska ofta och man kan väl säga att den har riktigt stora brister på många håll. E10:an är i väldigt stort behov av att renoveras upp. Varför inte göra den till en så kallad 2+1-väg, så kommer man spara minst lika många liv som med fartsänkande åtgärder.
Äntligen är bygget påbörjat med att räta ut och minska höjden på Muorjevaarabacken mot Skaulo. För att slippa avkörningar av trailerekipage borde Trafikverket, som ändå har maskiner i området, ta sig en allvarlig funderare och skjuta till pengar för att fortsätta vägbygget fram till Kiruna.
Vintern börjar vara i antågande. Då kommer fordon med undermåliga däck som inte är gjorda för ett norrbottniskt vinterväglag. Kostnaden att bygga nytt är liten om man jämför med varje olycka som kan undvikas och människoliv som sparas.
Ser med glädje att man kommit långt med den nya vägen med förbifart Vittangi och att vägbygget mellan Antti och Lovikka fortskrider. Det är bra att de rätar ut och gör vägen bredare då tung malmtrafik går förbi där.
Nu är det dags att Trafikverket tänker om. Att de satsar rejält på E10:an så att alla som färdas efter den kommer fram till sina arbeten och hem till sina familjer. Vi behöver en bra infrastruktur även i Norrbotten.