REPLIK
Svar på Claes Danells replik i PT den 31 augusti med rubriken "Det finns inga beslut på vilken brotyp som ska byggas".
Hur kan socialdemokraten Claes Danell påstå att Moderaterna sprider lögner, då jag försöker beskriva fakta och konsekvenser av olika alternativ. Danell försöker också inbilla läsarna att Moderaterna konsekvent försöker sprida desinfomation, vilket är fullständigt felaktigt. Mycket oseriöst av en ledande S-politiker som Danell.
Trafikverket förordar helst en fast låg bro vilket skulle innebära minst risker. Det kan man läsa om i järnvägsutredningen JU140. Men eftersom Piteå kommun vill att NBB ska dras centralt, med ett resecentrum vid Västra kajen, trots en massa dundrande godståg i hög fart genom södra hamnområdet och trots alla andra stora utmaningar, så tvingas TRV därför göra en öppningsbar bro över Pitsundet. Detta medför sannolikt inte bara stora merkostnader för TRV utan även för Piteå kommun och skattebetalarna i stort. Är kommuninvånarna i Piteå beredda att betala den notan?
Regeringen har nu tillsatt en utredning som ska undersöka hur Norrbotniabanan snabbast och enklast kan bli verklighet. Den utredningen väntas bli klar nu under september. Såväl regeringen som EU är intresserade av en snabb och billig lösning. Här har E4-alternativet en stor fördel.
Den brotyp som då Trafikverket anser vara det mest fördelaktiga öppningsbara alternativet över Pitsundet enligt JU140, är en svängbro av liknande typ som Nockebrybron. Och fakta om den bron, Claes Danell, är att när Nockebybron var ny 1973 så expanderade metallen i sommarvärmen och man fick då kyla ner den så att den krympte till normal storlek och började fungera. Sen har bron av olika anledningar fastnat, inte stängts ordentligt med mera, och nu senast den 19 augusti var det dags igen för flera timmars avstängning på grund av att en säkring av okänd anledning löst ut. Detta visar bara på hur instabil en öppningsbar svängbro är kontra en fast bro. Och trafiken över bron drabbas ju av långa stillestånd oavsett orsak till driftstörningarna.
Frågan är om Socialdemokraterna verkligen vill att det ska bli så här även i Piteå? Frågan är också om industrierna i Norrbotten, som kommer att vara beroende av en snabb järnväg med hög kapacitet, vill att dessa risker ska byggas in i Norrbotniabanan? Jag tror inte det, men kanske är det prestigen som gör att S inte kan eller vill erkänna ett tidigare felaktigt beslut.