Socialdemokraterna vill att bränslet ska vara dyrt

"Den 8 april var PT:s ledarsida återigen ”oberoende socialdemokratisk”, det vill säga hela ledarsidan var upplåten till lokal socialdemokrati", skriver insändarskribenten. Här får hen svar av socialdemokraten Hannah Bergstedt.

"Fundera på vad höga drivmedelspriser exempelvis innebär för jordbruket och för matpriserna", skriver insändarskribenten.

"Fundera på vad höga drivmedelspriser exempelvis innebär för jordbruket och för matpriserna", skriver insändarskribenten.

Foto: Erik Simander/TT

Insändare2022-05-10 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hannah Bergstedt skyller bränslepriserna på kriget, men verkar tycka att det i grunden är bra med dyrt bränsle. Vi ska göra ”andra prioriteringar” och sänkta bränslepriser är inte ”hållbart”.

Hannah Bergstedt försöker lura oss när hon påstår att det inte går att sänka bränslepriset på grund av EU-regler. I själva verket vill socialdemokraterna, och givetvis miljöpartiet, att bränsle ska vara dyrt för folket.

Således har de infört en reduktionsplikt, inblandning av så kallat biodrivmedel, för bensin och diesel som går mångfalt längre än vad EU kräver. Exempelvis 30 procent i dieseln år 2022 och 66 procent år 2030. Detta är socialdemokraternas galna plan för svenska folket, och den vidhåller de.

Sedan är det så utstuderat att inblandat biodrivmedel i Sverige beskattas på samma sätt som ren bensin och diesel. Och detta biodrivmedel som inblandas, kommer till 85 procent från importerade produkter i form av slaktrester, palmolja med mera. Till och med rysk tallolja, har PT rapporterat.

Det är således inte Putin-priser på bränsle i Sverige, det är sosse-priser. Och det är ett medvetet val av socialdemokraterna. 

Någon tanke på konsekvenserna för välfärd och konkurrenskraft för landet Sverige av dessa bränslepriser, tycks inte finnas hos vare sig Hannah Bergstedt eller regeringen. Fundera exempelvis på vad detta innebär för jordbruk och bönder och för matpriserna.

Sveriges andel av de globala koldioxidutsläppen är drygt 0,1 procent, varav inrikes transporter enligt Naturvårdsverket står för en tredjedel – således 0,03 procent som global andel. Att rubba dessa siffror, socialdemokratisk symbolpolitik om global ”hållbarhet”, verkar vara viktigare än svenska folkets bästa.

”Argus”

SVAR DIREKT:

Transportföretagen anger i sin tidskrift att vårens prisutveckling på drivmedel beror på Internationella faktorer. Priset på vissa råvaror är högt, vilket pressar upp priserna. Dessutom anges en osäker omvärld präglad av internationell osäkerhet som påverkansfaktorer vilket jag inledningsvis skrev om i min ledare.

Påverkar inblandningen av biodrivmedel priset. Absolut. Syftet är givetvis att påverka utsläppen i den existerande bilparken, och att ge det branchen efterfrågat – långsiktiga spelregler för att kunna öka inhemsk produktion. Regeringen har nu föreslagit att frysa inblandningen och tidigare utvärdering av systemet, redan nu till hösten. Kostnaden för inblandningen motsvarar ungefär den skattesänkning som började gälla 1 maj.

Ledaren handlar om kritik mot borgarnas och vänsterns förslag, om att sänka energiskatten under EU:s lägsta nivå. Vilket i praktiken inte är genomförbart, och inget lurendrejeri. Regeringens förslag är däremot genomförbara, både på kort och lång sikt. 

Är trycket och kravet på omställning medvetet? Absolut. Allt annat vore helt ansvarslöst. Klimatpåverkan är verklig. Torkan vi nu ser i Indien är en av konsekvens av vår klimatpåverkan. Det i sin tur påverkar de konflikter och oroshärdar vi ser i världen, det om något påverkar matpriser, drivmedelspriser, och effekterna för hushåll, bönder och företag kommer definitivt blir långt mycket allvarligare om vi väljer att blunda.

Hanna Bergstedt (S), Socialdemokraterna