Replik
Svar på insändaren "Vi lär oss inte av historien – ny "fabrik" nära centrum på gång".
"Ni har fortfarande tid att överväga detta utan att det blir för mycket prestige i frågan", skriver Dan Ljungkvist i sin insändare. Mina motfrågor är då: Hur har du Dan kommit fram till att det gått prestige i frågan om vilken dragning som är den bästa för Piteås framtid? Och vad vet du Dan som de personer du hävdar har fastnat i prestige inte känner igen sig i?
Vi inom Socialdemokraterna har från dag ett förordat ett resecentrum i centrala Piteå. Vårt gemensamma beslut i frågan är väl förankrat i partiet via otaliga diskussioner, där alla röster fått komma till tals. Men också i omvärldsanalyser och forskning som klart och tydligt pekar på samhällsvinsterna med ett centralt placerat resecentrum. Socialdemokraternas ståndpunkt idag handlar alltså noll och ingenting om prestige, enbart om en insiktsfull övertygelse om vad som är det bästa för Piteå – idag och i framtiden.
2009 klubbades beslutet i kommunfullmäktige, där 50 av 51 ledamöter stod bakom att förordat ett centralt resecentrum. Det beslutet gäller fortfarande. På liknande grunder har kommunerna Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik och så vidare utgått ifrån när dessa beslutat om att förorda sina centrala resecentrum. Piteå är allt annat än unika i sitt beslut.
Angående Luleå. Där ville lokalpolitikerna i kommunen ha den östliga dragningen för att bygga bort dagens problematiska säckstation. Politikerna inom Region Norrbotten förordade östlig dragning. Vi i Piteå lämnade in ett remissvar som förordade den östliga dragningen förbi Luleå airport. Utfallet blev att Trafikverket gick emot politikernas och Luleåbornas vilja och beslutade om den västliga dragningen, med planerat resecentrum i Notviken.
Du Dan skriver vidare att: "I Pitsund är det enda alternativet en öppningsbar bro". Det stämmer så till vida att det står angivet i utredningen JU140. Men den tanken har Trafikverket övergett på senare år. Nu utreder man en fast bro över Pitsund. Men inget beslut är ännu taget i frågan, det är viktigt att poängtera.
Avslutningsvis. Med ett resecentrum i centrala Piteå blir det ett minne blott att fastna bakom vägbommar. I stället får vi äntligen planfria korsningar samt naturligt flyt i trafiken i och med att alla trafikpluggar i form av bommar och trafikljus försvinner när Timmerleden byggs om. Och inte minst, beslutet möjliggör en helt ny stadsdel (Västermalm) då den bullriga, anskrämliga och utrymmeskrävande bangården i centrala Piteå äntligen försvinner samtidigt som tillgängligheten till södra hamn ökar väsentligt jämfört med idag.