Piteå kommun tog 2008 ställning för ett läge vid Södra hamnen i centrala staden och det blev också Trafikverkets förslag. Sedan dess har omfattningen av tågtrafiken dock klarnat vilket bland annat ger anledning till en ordentlig omprövning.
Tjugotvå godståg upp till 750 meter långa beräknas passera genom staden per dygn tillsammans med fyrtiofyra persontåg. En väldig trafik med risk för buller, vibrationer och andra oangelägenheter för stadens befolkning. Sverigedemokraterna föreslår därför att Norrbotniabanan dras längs E4:an och att stationen förläggs vid Lomtjärn, där också ett nytt handelsområde anläggs så att Piteborna slipper åka till Storheden i Luleå eller Skellefteå för att storhandla. Något som Socialdemokraterna också sagt nej till tidigare.
Tvärtemot vad Socialdemokraterna säger finns det gott om tid för en omprövning, Luleå gör det, och frågan lämpar sig särskilt väl att diskutera i valrörelsen 2022 så att medborgarna får en chans att säga sitt utifrån partiernas ställningstaganden. Med en station i Lomtjärn och ett handelsområde där kommer Piteå att lyfta till en helt ny nivå ifråga om handel och service, i klass med betydligt större städer.
Piteå är en kommun med en utpräglad och livskraftig bystruktur och relativt liten stadskärna där Lomtjärn ligger närmast för de allra flesta och gör det lätt att parkera. En självkörande skyttel mellan Lomtjärn och staden skulle göra det enkelt för stadsborna och besökare att ta sig till och från. Öjebyn, staden och universitet växer ihop till gagn för Piteås utveckling, en multiarena får även plats där. Lomtjärn är verkligen ett stationsområde att åter överväga fram till valet då ett definitivt beslut bör tas.