Piteå kan bli den vackraste sjönära kommunen i hela Sverige

Krönikören Simon Olofssons visioner för Södra hamn och andra vattennära lägen i centrala Piteå förtjänar uppskattning, enligt insändarskribenterna. "Men tyvärr har kommunledningen i Piteå lagt en våt filt över området."

"Med kreativitet är det en oas med enorma möjligheter utveckla till en idyll värdigt Piteå!", skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

"Med kreativitet är det en oas med enorma möjligheter utveckla till en idyll värdigt Piteå!", skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

Foto: Johanna Sandgren

Insändare2024-08-21 13:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack Simon Olofsson för din krönika i PT den 10 augusti. Dina visioner för Södra hamn, Badhusparken och Strömsundskanalen förtjänar uppskattning. Med kreativitet är det en oas med enorma möjligheter utveckla till en idyll värdigt Piteå! Höjer vi blicken lite till och inkluderar Nolia samt Norrstrand, finns förutsättningar bli den vackraste sjönära kommunen i Sverige. Tyvärr har kommunledningen i Piteå lagt en våt filt över området, orsak Norrbotniabanan.

Vi har besökt många vackra städer med vattenspegel i Sverige och utomlands. En gemensam nämnare är att samtliga har tagit vara på vattnets betydelse och utvecklat området till en oas för medborgare och turister.

Illustrerar två framtida scenarier för Piteå:

Scenarie 1: Piteå bibehåller hamnbassängens storlek för båttrafik, gästhamn och passagerartrafik. Bygger servicehus för båtar och ställplatser, bokade via app mot betalning. Skapar förutsättningar etablera restaurang, kafé, glassbar med mera. Utvecklar Nolia och Norrstrand, flyttar fotbollstält (vallöfte). Kvar finns befintligt järnvägsspår som försörjer hamnen och SCA med flera med gods cirka 5 gånger/dygn, vilket inte hindrar utveckling av området. Trafikverket undviker etablering av bro över Pitsund, skapad för problem. Etablera Norrbotniabanan centrumnära vid E4. Därmed avlastar vi fordonstrafik inom centrum, vilket idag är ett miljöproblem.

Scenarie 2: Piteå fyller igen stor del av hamnbassängen, där försvann vattenspegeln och sannolikt upphäver möjlighet för båttrafik, gästhamn och passagerartrafik. Kommunen etablerar i samarbete med Trafikverket en stor järnvägsstation med tre spår och trafikrytm på cirka 65 tågsätt/dygn som stannar/avgår/passerar. Bullernivån från cirka 60 fler tågsätt/dygn och ökad fordonstrafik eskalerar, vilket kraftigt ökar miljöproblemen i centrum. Där försvann Södra hamn och sannolikt även Västra kajen!

Vi konstaterar att näst intill samtliga medborgare vi pratat med är för en Norrbotniabana vid E4. Det är troligt representativt för en majoritet av befolkningen.

För Piteås framtid och utveckling handlar det om århundradets största och viktigaste infrastrukturprojekt. 

Det är vår förhoppning att kommunledning och stadsarkitekt tar till sig av ovanstående och skapar en så storpolitisk enighet som möjligt inför beslut om Norrbotniabanans placering. Det får inte bli ett politiskt maktspel, så släpp all prestige för det viktigaste beslut ni för all framtid bär med er.