Det finns inga beslut på vilken brotyp som skall byggas

Det är förvånande att Moderaterna i Piteå sprider desinformation gällande järnvägsprojektet och Socialdemokraterna i Piteå, skriver Claes Danell (S) i en replik till moderatpolitikern Ellinor Sandlunds insändare om den planerade bron över Pitsund.

När moderatpolitikern Ellinor Sandlund (bilden) i en insändare varnar för den brotyp som planeras för Norrbotniabanan i Pitsund så verkar hon veta mer än vad Trafikverket, Sjöfartsverket och Piteå kommun vet i nuläget. Det finns inga beslut på vilken järnvägsbro som skall byggas, skriver Claes Danell (S).

När moderatpolitikern Ellinor Sandlund (bilden) i en insändare varnar för den brotyp som planeras för Norrbotniabanan i Pitsund så verkar hon veta mer än vad Trafikverket, Sjöfartsverket och Piteå kommun vet i nuläget. Det finns inga beslut på vilken järnvägsbro som skall byggas, skriver Claes Danell (S).

Foto: Arvid Marklund/Privat

Insändare2023-08-31 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Spridning av desinformation för att påverka beslut minskar förtroendet för det politiska systemet och skapar på sikt förtroendekris i samhället. Det är något som vi folkvalda måste ta ansvar för. Det är avgörande att politiker agerar med ansvar och kritiskt utvärderar sina informationskällor. Jag är säker på att Moderaterna i Piteå skulle hålla med mig i att spridning av felaktig information är skadligt. Det är då förvånande att Moderaterna i Piteå ändå sprider desinformation gällande järnvägsprojektet och Socialdemokraterna i Piteå.

Nu senast när Ellinor Sandlund (M) i en insändare den 26 augusti varnar för den brotyp som planeras för Norrbotniabanan i Pitsund så verkar hon veta mer än vad Trafikverket, Sjöfartsverket och Piteå kommun vet i nuläget. Ellinor hänvisar i sin insändare till de problem som i augusti uppkom då Nockebrybron i Ekerö inte kunde stängas ordentligt. I sin insändare så menar Ellinor att det finns stora risker med denna brotyp och att samma konstruktion kommer att användas för järnvägsbron i Pitsund.

Det finns inga beslut på vilken järnvägsbro som skall byggas. Det finns inte heller något beslut där Socialdemokraterna i Piteå slåss för en viss brotyp.

För närvarande pågår studier av såväl läget för bron och olika typer av broar. I denna studerar Trafikverket ett flertal olika alternativa placeringar av bron och olika varianter av broar, såväl fasta som öppningsbara. Inom ramen för studien genomförs också simuleringar med fartygstrafik i olika typer av vädersituationer.

Det finns i dag cirka 260 öppningsbara broar i Sverige där Trafikverket ansvarar för drift och underhåll. För att dessa ska fungera tillfredsställande genomför Trafikverket kontinuerligt en rad åtgärder och rutiner för att säkerställa deras effektiva funktion och underhåll. Det är värt att påpeka att de flesta öppningsbara broar fungerar korrekt och med minimala problem under mycket lång tid. Jag känner mig därför trygg med att det alternativ som Trafikverket kommer att förorda är det bästa när det gäller teknik, robusthet och placering. 

Avslutningsvis så vill jag säga att enligt Trafikverket har Nockebybron mellan år 2019 och 2023 öppnats 2 700 gånger. Endast vid elva tillfällen har det varit problem (0,4 %) vilket får anses vara ett bra facit. När det gäller det fel som drabbade Ellinor så kan det också vara värt att nämna att det enligt Trafikverkets utredning inte handlade om metall som expanderade i sommarvärmen utan i stället om något så trivialt som att en säkring till bommarna löste ut. Utredning pågår om orsaken till felet så det inte ska uppstå igen.