Hur tänker ni angående att ha nattis stängt fem veckor (vecka 28-32) under sommaren? Ni använder er alltid av ord som ”det är för kostsamt och för lite barn” men ni tänker inte på att 90 procent, om inte mer, är era (kommunens) anställda som har sina barn på nattis.
Nattis har man av den anledningen att man jobbar obekväm arbetstid; kvällar, helger och natt och av olika anledningar inte har annan barnpassning. Vi som är anställda av er (Piteå kommun) får ha max fyra veckors semester under juni, juli och augusti men om man räknar veckorna nattis har stängt får i alla fall jag det till fem veckor. Hur tycker ni som arbetsgivare att jag ska lösa den femte veckan?
Sen kan ju givetvis inte alla ha semester dessa veckor, ni vill ju nu ha 12 veckors semesterperiod, vilket då blir juni, juli och augusti. Om jag då får semester juni månad, vem ska passa mitt barn vecka 28-32? För den delen rekommenderar ni att även barnen ska ha rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet, om jag då måste ha semester juni eller augusti månad så har två veckor av min semester gått innan barnen fått sommarlov eller börjar om skolan. Lätt räknat får barnen alltså bara två veckors sammanhängande ledighet.
Är inte alla som har föräldrapenning att ta ut veckorna nattis håller stängt. Allt rimmar illa, ni motarbetar era anställda hela tiden. Vi orkar inte bli motarbetade av vår arbetsgivare mer, det är vi som håller huset flytande, men inte länge till. Bara på mitt jobb har en fjärdedel av personalen sagt upp sig de senaste dagarna.
Ska även vi som har barn på nattis behöva säga upp oss för att arbetsgivaren inte vill hjälpa oss att hjälpa er? Ni behöver ta er i kragen och inse fakta. Vi kan inte både jobba obekväm arbetstid och inte ha någon barnomsorg! Så min fråga till min arbetsgivare är – Vad ska ni som arbetsgivare och barnomsorgsansvariga göra för att ni ska ha personal obekväm arbetstid i ett redan sårbart yrke?
Om man inte har barnomsorg under sommaren kan man inte ta semester, vilket innebär att man måste ta ut den annan tid på året. Det är då ännu svårare att få tag på vikarier, och nu när alla erfarna undersköterskor säger upp sig lär det bli mer sårbart.
Vi som arbetar inom äldreomsorgen väntar bara på att något allvarligt ska hända innan ni reagerar.
Min andra fråga lyder – vad planerar ni att göra för att alla Säbos ska hålla sig flytande ? Varför är ni inte intresserade av att ha kvar kunnig personal? Ni satsade stort på ÄO-lyftet för att det bara skulle vara undersköterskor som arbetade, idag struntar ni i att alla undersköterskor flyr från er som arbetsgivare.
Ni är vuxna människor som borde veta att man kan inte bara ta och ta, som arbetsgivare är det minst lika viktigt (om inte ännu viktigare) att ge något också.
Om ni orkar besvära er med att besvara dessa frågor jag ställt undanber jag mig de vanliga politikersvaren utan vill ha korta och raka svar på just frågorna jag ställt.
Vill vara anonym
Svar direkt:
Vi förstår att förändringar i semesterplaneringen kan skapa oro och att det påverkar familjelivet. Nattis är en viktig verksamhet för de familjer som behöver omsorg under obekväma arbetstider. Det är en service utöver den lagstadgade barnomsorgen som Piteå kommun valt att behålla just för att många Piteåbor är skiftesarbetande. Vi ser att många andra kommuner har lagt ner den typen av verksamhet när ekonomin blivit sämre.
Att nattis hålls stängt under sommaren beror på att få barn är inskrivna under dessa veckor och verksamheten behöver prioritera för att använda resurserna så klokt som möjligt. Vi är medvetna att det skapar utmaningar för dig som arbetar i skift och vi tar med oss det för att se över hur vi kan möta dessa behov framöver.
Att anpassa semesterperioderna är en åtgärd som flera verksamheter i kommunen redan tillämpat. Det kan upplevas som en stor förändring att börja semestern i juni. Samtidigt är detta en nödvändighet för att vi ska kunna ge alla ordinarie medarbetare rätt till fyra veckors sammanhängande semester och säkerställa att brukarna får det stöd och den omsorg de behöver under hela sommaren. Ambitionen är att med en gemensam struktur skapa bättre förutsättningar för stabil och jämn bemanning. Vi hoppas att det också bidrar till en jämnare arbetsbelastning och en bättre arbetsmiljö för både ordinarie personal och vikarier.
Inom socialtjänsten jobbar vi aktivt med kompetensförsörjning genom att satsa på bland annat utbildning i egen regi, förbättrad introduktion för vikarier, samarbete med vuxenutbildningen och gymnasieskolan samt rekryteringssatsningar tillsammans med lokala aktörer. En förstudie med ESF-medel har hjälpt oss samla in medarbetares förslag och lösningar. Vi har också lyft frågor om löner, ob-ersättning och god arbetsmiljö som viktiga grundförutsättningar och tar vara på vikariers synpunkter för att förbättra arbetssätt och förutsättningar inför framtida sommarperioder.
Vi förstår din oro över bemanningssituationen och tar den på största allvar. Vi arbetar kontinuerligt för att skapa bättre förutsättningar för både nya och erfarna medarbetare. Tack för ditt engagemang och dina frågor. Vi tar med oss dina synpunkter i det fortsatta arbetet.
Cathrine Granberg HR-chef
Eva Börjesson Öman, socialchef