Sedan Postnord bildades år 2009 har skandalerna avlöst varandra. Samtidigt som det redan höga portot gång på gång har chockhöjts har servicen försämrats. År 2017 ville man slopa pristaket och aviserade rejäla höjningar, den 1 januari år 2018 höjdes det från 7 till 9 kronor. Ett år senare kom ytterligare en chockhöjning till 11 kronor. För fyra år sedan blev det hela 12 kronor, ett år senare 13 kronor och förra året höjdes det till hela 15 kronor. Man tänkte ju att värre än så här kan det ju inte bli, men den 1 januari i år hade de fräckheten att drämma till med ännu en galen chockhöjning: 18 kronor. Nu en betydligt värre chock: 22 kronor!
Således blir det mer än tre gånger så dyrt som år 2017, vilket är makalöst. Jag är relativt ung, men minns mycket väl när ett helt häfte med 10 frimärken kostade 13 kronor. Turister som vill skicka vykort lär bli chockade, och måste låta bli. De lär få ett dåligt intryck av Sverige. Denna galenskap motiverades förra gången med ”Fallande brevvolymer och hög inflation”. Den främsta orsaken till att de faller torde emellertid vara dessa orimliga portohöjningar. Jag älskar att skriva brev och kort, vilket inte borde kosta mer än 7 kronor. Det har blivit väldigt kärvt för privatpersoner och även föreningar, som knappt kan skicka medlemstidningar längre och en del har slutat med medlemskort. Det blir även betydligt svårare för oss som säljer objekt på Tradera, om portot går på mer än varan är det förstås svårt att sälja.
Servicen har försämrats betydligt på senare år: tömningstider har ändrats, de flesta lådor töms numera redan klockan 13, eller till och med klockan 9, samt postutdelning bara varannan dag.
Den senaste tiden har dessutom många brevlådor tagits bort. Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1:30, och tidigare två gånger om dagen.
Vidare: Häromåret försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, och det är omfattande stölder. Trots detta har före detta chefen Peter Hesslin sagt: ”Postnord gör ett fantastiskt bra jobb”.
Hur kan detta skandalföretag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen? Nuvarande vd:n Annemarie Gardhol fick förra året löneförhöjning och tjänar inte mindre än 935 000 kronor i månaden, vilket motsvarar 33 månadslöner för brevbärare. Är inte detta väldigt anmärkningsvärt? Efter alla klagomål på att post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar. 22 kronor för att skicka ett kort eller brev är ett hån mot svenska folket! Det borde vara ett dåligt skämt. Jag är säker på att de flesta saknar gamla hederliga Postverket.
Henrik Scheutz
Svar direkt:
Postnord är ett kommersiellt aktiebolag vars brevverksamhet helt och hållet finansieras av intäkterna från portot. Till skillnad från våra konkurrenter kan vi inte välja var vi vill vara verksamma, utan måste samla in och dela ut post överallt oavsett om det är ekonomiskt lönsamt eller inte.
Sedan 2010 har brevvolymerna minskat med mer än 65 procent, eftersom allt fler väljer digital kommunikation. När färre brev skickas blir varje brev dyrare att hantera. En stor del av våra kostnader är fasta och påverkas inte av hur många brev som skickas. När volymerna sjunker måste dessa kostnader fördelas på färre försändelser, vilket gör varje brev dyrare att hantera.
Dessutom agerar Postnord under en omodern postreglering som begränsar våra möjligheter att rationalisera. Därför är portohöjningar det enda möjliga sättet att kompensera för ökade kostnader och gör att vi fortsatt kan leverera post till alla delar av Sverige.
Trots att det finns behov av en modernisering av regleringen har detta ännu inte skett och vi har idag Nordens i särklass dyraste reglering. Även med portohöjningen vid årsskiftet är dock det svenska portot lägst i Norden.
Vi levererar post över hela landet och klarar med marginal det nuvarande kvalitetskravet. Vi hoppas att användarna fortfarande ser värdet i en pålitlig tjänst som gör det möjligt att posta en försändelse och få den levererad inom två dagar – från Ystad till Haparanda och alla orter däremellan. Detta är en unik och omfattande service som vi är stolta över att kunna erbjuda, även under de förändrade förutsättningar vi står inför.
Johan Mossberg, distriktschef Postnord