Efter att ha tittat på kommunfullmäktige i Älvsbyn den 24 februari kan jag inte låta bli att förundras över vad som händer med kommunens revision? Det var en oerhört konstig dragning som var oklar vem som hade beställt den, vem som hade koll på vad som skulle presenteras och vad syftet var. Revisionen har enligt min mening en oerhört viktig uppgift i att opartiskt granska hur kommunens sköts och vad skattebetalarnas pengar används till. Efter vad jag har sett är det för mig oklart om Älvsbyns kommuns revisorer har kunskap och kapaciteten att fullgöra detta uppdrag. Vem granskar revisorerna? Har kommunfullmäktige förtroende för vad som verkar vara en aning spretig och förvirrad samling revisorer?
Oroad Älvsbybo
Svar direkt:
Jag kan förstå att kommunfullmäktiges sammanträde den 24 februari kan ha upplevts förvirrande. Bakgrunden är den att revisionen genomfört två fördjupade granskningar, en beträffande kommunstyrelsens ekonomistyrning och den andra avsåg kommunens krisberedskap.
Vårt val av granskningar föregås av en riskanalys. Vi hade konstaterat att kommunen enligt prognos skulle göra ett betydande underskott, vilket nu bekräftats. Vad avser den andra granskningen hade den sitt ursprung i händelserna den 4 januari då tätorten var strömlös under ett halvt dygn och temperaturen låg kring -40 grader.
De fördjupade granskningarna har utförts av professionella granskare och inte av de förtroendevalda revisorerna
I det här fallet hade revisionen i god tid före sammanträdet anmält att vi skulle föredra dessa granskningar för fullmäktige. Emellertid hade presidiet (ordförande och 1:e 2:e vice ordförande) vid beredningstillfället inte skapat någon punkt på dagordningen. Efter vissa påtryckningar lovade ordförande att det skulle ges tillfälle att redovisa dessa granskningar på sammanträdet. Enligt kommunallagen har revisor alltid rätt att få föredra sina ärenden. Revisionens uppgift är att granska styrelser och nämnder, och det uppdraget har vi fått av kommunfullmäktige.
Eftersom denna punkt inte fanns med på dagordningen så hade fullmäktigeledamöterna inte fått de handlingar som rörde granskningarna. Den första granskningen beträffande ekonomistyrning föredrogs digitalt via Teams och den andra angående krisberedskap ifrågasattes om kunde innehålla uppgifter som var hemliga. Ordförande föreslog då att avbryta föredragningen för att säkerställa att det inte fanns några sekreta uppgifter.
Vad avser revisionens kompetens så har vi förtroendevalda revisorer tillgång till den kompetens som har upphandlats av revisionsföretag vilka inom sig förfogar specialister inom olika ämnesområden. Vår ambition är alltid att objektivt och opartiskt granska all kommunal verksamhet. Frågan om vi lyckats med detta bör ställas till någon annan.
Bosse Johansson, revisionens ordförande