Expediten i butiken är utrotningshotad

Ni butiksexpediter konkurrerar med ett oändligt utbud på internet, så jobba med det som gör er unika, personlig service, mänsklig kontakt och en familjär känsla som främjar hela bygden, skriver signaturen Sofia.

Expediten i butiken som ersätts av självskanningskassor och internetköp har bara sin charm och service att jobba med, skriver signaturen Sofia. (Genrebild)

Expediten i butiken som ersätts av självskanningskassor och internetköp har bara sin charm och service att jobba med, skriver signaturen Sofia. (Genrebild)

Foto: Gunnel Ekman

Insändare2023-05-05 09:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt jag vill ha och behöver finns på nätet. Om jag söker på Google så dyker varan upp, i olika former, färger, storlekar och konsistenser. Utbudet är oändligt och i någon av alla nätbutiker finns det jag söker och mer än så.

Jag kan fylla en hel shoppingkasse innan jag ens har klivit upp ur sängen på morgonen. Om jag behöver, så får Google svara på vilken vara som är ”Bäst i test” och vem som säljer den till lägst pris.

Men jag blir lite sällskapssjuk ibland. Då tar jag på mej stadskläder och åker till centrum. Jag vandrar mellan butikerna och kan känna och se varorna i verkligheten. Där finns personal som jag kan prata med och fråga allt jag undrar om. Eller gör det verkligen det?

Var är expediterna som förr fanns vid provhytten och frågade om man hade valt rätt storlek? Är det de som står bakom kassan och pratar med varandra?

Jag blir sällan hälsad välkommen när jag kommer till en butik. Istället tittar personalen misstänksamt på den stora väskan som jag har med mig, eftersom plastkassen numera inte är politiskt korrekt att köpa och de i papper kostar mer än de är värda.

Kanske är det lättare att handla i butik om man ångrar sig? Men att stå i kö, omgiven av kunder och diskutera med tre konflikträdda kassörskor varför jag inte vill ha en tröja som blivit noppig är inte den mänskliga kontakt jag söker när jag blir sällskapssjuk.

Så expediten i butiken som ersätts av självskanningskassor och internetköp har bara sin charm och service att jobba med. De borde bjuda på kaffe och fråga hur dina barn mår, istället pratar de med varandra och behandlar sina kunder som ett nödvändigt ont. Alla gör inte det, men många.

Piteås största tillgång är att vi är litet. Vi kan bjuda på det familjära, småstadsidyll och igenkänning. Det är synd om vi missar den chansen på grund av identitetskris eller lillebrorskomplex i förhållande till våra grannstäder. Eller för att de som kan vara Piteås ansikte utåt har ledsnat på sina kunder och sitt jobb.

Så till alla tjusiga expediter, för att berättiga er existens, klistra på leendet och låtsas som om vi kunder är de som håller er med jobb, för det är ganska nära sanningen. Ni konkurrerar med ett oändligt utbud på internet, så jobba med det som gör er unika, personlig service, mänsklig kontakt och en familjär känsla som främjar hela bygden.