Eporna verkar ses som naturlig fartbegränsning över Bergsviksbron

"Trafikverket anser tydligen att epatraktorerna står för en naturlig fartbegränsning över bron. I och för sig riktigt men de stör trafikrytmen betydligt och orsakar kraftig köbildning under rusningstrafik. I sig en betydande risk för kollisioner om än inte alltid så våldsamma", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"Trafikverket anser tydligen att epatraktorerna står för en naturlig fartbegränsning över bron. I och för sig riktigt men de stör trafikrytmen betydligt och orsakar kraftig köbildning under rusningstrafik. I sig en betydande risk för kollisioner om än inte alltid så våldsamma", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Insändare2024-12-05 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett antal insändare har berört den bedrövliga Bergsviksbron. Att godkänna en så dåligt utförd körbana är anmärkningsvärt. Det bullrar, hoppar och vibrerar. E4:an går över bron vilket borde kräva bättre kvalitet på körbanan. 

Som tur är kör jag för det mesta i norrgående körfält. Försöker i möjligaste mån att undvika södergående körbana. Det finns andra alternativ till exempel bron i Pitsund. En ren fröjd att åka över jämfört med Bergsviksbron. Dessutom finns där fullgod belysning. 

Apropå belysning. Det har experimenterats med olika belysning men dessvärre har alla kapitalt misslyckats. Helt obegripligt! Varför montera belysning på broräcket i södergående körfält? Broräcket, 1 meter högt, och alla fordon är utrustade med asymmetriska halvljus vilket innebär att ljuset riktas till höger, alltså mot broräcket. 

Det innebär samtidigt att bilens ljus riktas bort från mitträcket och det är förödande. Broräcket syns men mitträcket är omöjligt att se. Särskilt vid våt vägbana och mörker. Mitträcket saknar dessutom fungerande reflexer. Mötande trafik i norrgående körfält ligger ofta i vänsterfilen vilket bidrar till kraftig bländning för de i södergående körfält. 

Numera sägs det ”gör om och gör rätt” och det passar i detta sammanhang. Montera en ”gammaldags” rejäl belysning med lyktstolpar eller sätt fungerande belysning på mitträcket. Reflexer på broräcket skulle underlätta. Det förefaller vara det ”osynliga” mitträcket som orsakar olyckorna. 

Räkna hur många stolpar i mitträcket som ligger eller saknas. Som de flesta vet, inte alla, anpassar sig ögat efter det intensiva ljuset från mötande fordon och begränsar möjligheten att se mitträcket. Har någon kört in i broräcket i södergående körfält? Inte vad jag vet trots att belysningen på räcket varit defekt en lång tid. 

Det är sorgligt att en så simpel sak som belysning inte anses främja trafiksäkerheten. Kanske är det så att belysningen inte bidrar till att spara ett eller annat liv. Däremot bidrar epatraktorerna till att spara liv. De framförs i så låg hastighet att en dödsolycka knappast inträffar. Dessa framförs i den hastighet som egentligen borde gälla över bron, åtminstone under den mörkaste höstperioden. Trafikverket anser tydligen att epatraktorerna står för en naturlig fartbegränsning över bron. I och för sig riktigt men de stör trafikrytmen betydligt och orsakar kraftig köbildning under rusningstrafik. I sig en betydande risk för kollisioner om än inte alltid så våldsamma.