Mörka moln tonar upp sig på skärgårdshimlen! Sjöstaden Luleå, där vi finner flest båtägare per capita i hela landet, har i decennier lockat turister och befolkning till sin unika skärgårdsmiljö. Kronan på verket var det vackra kungliga fartyget Patricia, som gav en värdig prägel åt norra hamnen.
Nu finns den inte längre kvar. Den står i Stockholm vid Södra Mälarstrand och gläder turister bland annat från Luleå.
Om det funnits en riktig vilja och ambition, hade den kunnat förgylla Norra hamnen än i dag. Men ambitionen hos kommunledningen sviktade och sjöstaden Luleå blev utan den attraktionen.
Nu hotar samma öde de stolta fartygen som trots allt finns kvar som blickfång i Norra hamnen. Varför turisttrafiken och skärgården skall störas av snabbare transporter verkar oförklarligt.
Tidsvinsten från 16 till 20 knop är endast 13 minuter vid full fart från kaj till kaj från Södra hamn via Klubbviken till Hindersön, cirka 17 nautiska mil.
Någon borde dessutom räkna på miljöeffekten av att sparka upp skutorna till nästan dubbel hastighet. Förbrukningen av fartygsdiesel ökar exponentiellt mot hastigheten.
Laponia med systerfartyg är miljövänliga i deplacementfart; kring 16 knop.
Minska stressen under skärgårdssommaren. Slå ner på takten och accentuera Luleå som en miljövänlig sjöstad. Ett koncept som kan utvecklas och vinna befolkningens gillande.
Nu behöver stadens styrande visa beslutskraft och återföra Luleå till den sjöstad som en gång var attraktiv för såväl turister, som framtida medborgare. Konkurrensen är hård om dessa grupper.