Replik
Svar till insändaren "Lomtjärnsoppositionen vill göra dragningen till en valfråga" av Stinsen.
Desinformation är falsk eller vilseledande information som sprids med avsikt att vilseleda, skapa förvirring eller påverka människors åsikter, beslut eller handlingar.
Det är uppenbart att Stinsen vill få allmänheten att tro att en folkomröstning inte tjänar något till. Denne vill skapa förvirring i syfte att människor inte ska skriva under för att få till en folkomröstning.
Det finns garanterat också ett tydligt politiskt syfte i att baktala oppositionspartierna och själv göra detta till en valfråga. Intressant är dock att Stinsen inte verkar det minsta intresserad av folkets åsikter. På tal om demokrati som denne också nämner i sina insändare.
Det är inte för sent att påverka beslutet om Norrbotniabanans dragning genom Piteå. Det finns ännu inga pengar avsatta till någon järnväg mellan Skellefteå och Luleå och inte en enda meter järnväg är ännu byggd. Det är klart att det gå påverka och att beslut kan omprövas. Allt annat är bara nonsens och faktiskt ren lögn.
Till exempel hade vi i Sverige lag på vänstertrafik och en fullt utbyggd infrastruktur för detta i hela landet. Det gick göra om så det är klart att ett beslut om Norrbottniabanas dragning genom Piteå stad går ändra på.
”Inga förutsättningar har förändrats” skriver stinsen och detta uttrycker även Trafikverket. Oerhört mycket har förändrats sedan beslutet om korridor genom Piteå togs 2010 som föregicks av järnvägsutredningen 2007-2009. År 2010 fanns det drygt 200 elbilar registrerade i Sverige idag är det fler än 500 000. Det finns numer ny och tydlig lagstiftning som ska värna om miljö, utrotningshotade arter och folkliga minoriteters rättigheter. Vi har idag väldigt tydliga riktlinjer för hur godstrafik och farligt gods ej ska trafikera tätbebyggda områden. Och vi har en helt annan situation med Nato och den hotbild som finns i och med kriget i Ukraina. Att påstå att inget förändrats är ej sanningsenligt.
Beslutet i Luleå om att inte dra järnvägen genom centrum baseras på att man inte vill exponera centrala Luleå för tung godstrafik och än mindre för farligt gods. Man vill heller inte störa sjöfarten genom att bygga bro över sjöfartens farled. I Piteå fattar samma myndighet, Trafikverket, helt motsatt beslut med i grunden samma lagstiftning i botten.
Vi ska naturligtvis skriva under för att få till en folkomröstning och låta Piteåborna göra sina röster hörda.