Den anpassade skolan i Älvsbyn blev räddningen för mitt barn

"Den anpassade skolan i Älvsbyn blev räddningen för mitt barn. Och kan bli räddningen för så många fler barn. Jag är idag evigt tacksam att mitt barn är på rätt ställe och får precis det mitt barn behöver för att lyckas!", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"Den anpassade skolan i Älvsbyn blev räddningen för mitt barn. Och kan bli räddningen för så många fler barn. Jag är idag evigt tacksam att mitt barn är på rätt ställe och får precis det mitt barn behöver för att lyckas!", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Insändare2025-05-24 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I varje nederlag finns en lärdom som gör dig starkare. Det gäller även situationen kring den anpassade skolan här i Älvsbyn. 
Jag sörjer för alla dom som en gång blivit felplacerade, men det lättar för mig att gamla misstag slutligen ledde till lärande och utveckling och skapade något så bra som just den anpassade skolan är idag.
Jag hoppas även att detta blir en lärdom om hur viktigt det är att alltid analysera, följa upp och utvärdera beslut och resultat.
Jag sörjer också för alla dom barn som idag blir nekade plats på anpassad skola endast för att dom uppfyller poängen i den intellektuella delen av utredningen, det borde inte vara den intellektuella poängen som blir avgörande om ett barn har rätt till anpassad skola eller inte, det borde vara sammanfattningen av helheten i utredningen som ska vara avgörande. 


Jag tycker att det är på tiden att vi nämner alla dom barn som går under ”vanlig” skolform men som skulle få det betydligt bättre om dom gick på anpassad skola. Dom är också felplacerade, inte enligt konstens alla regler, men i den levande praktiken. 
Ett exempel så att alla förstår vad jag menar är att ett barn som inte kan prata (och endast göra ljud) på grund av svårigheter eller diagnos, som inte har några vänner och har på grund av svårigheter eller diagnos svårt med samspel med andra inte har rätten att gå på anpassad skola för att barnet har för höga poäng på det intellektuella testet. 
Barnet fungerar inte i ”vanlig klass” och når inte målen i framtiden då talet saknas helt, men det barnet blir ändå nekad att gå på anpassad skola. 
Hur kan några ynka poäng vara det som avgör? Varför går man inte utifrån vad som är barnets bästa och på helheten? 
Barnet kan uppfylla alla andra kriterier för anpassad skola men falla på för höga poäng, ett vanligt faktum är barn med bland annat autism som blir lidande här.
Vissa barn med autism fungerar superbra under vanlig skolform, medans andra barn med autism inte alls fungerar under vanlig skolform. 
Men man får inte heller glömma att gamla misstag ledde till den nya visdomen och till det resultat vi har idag. 
Misstagen nu blir framtidens visdom, och jag tror och hoppas på att kraven och reglerna för att få möjligheten att gå på anpassad skola kommer att ändras. 
Den anpassade skolan i Älvsbyn blev räddningen för mitt barn. 
Och kan bli räddningen för så många fler barn. 
Jag är idag evigt tacksam att mitt barn är på rätt ställe och får precis det mitt barn behöver för att lyckas!